Källa: http://www.panparks.org/
Pan Parks är en organisation och ett varumärke som arbetar med att skydda "den riktiga" vildmarken i Europa. Organisationen har valt ut 11 nationalparker i Europa som har genomgått den hårda granskningen och får kalla sig för Pan Park. Det finns ett antal kriterier som ingår i detta och Fulufjällets nationalpark har uppfyllt dessa krav!
![]() |
Läs mer om Fulufjället på http://www.fulufjallet.nu/sv/ |
Igår när jag var på besök i Grövelsjön var en representant från Pan Parks på besök hos Helena på Renbiten Viola Kovács, brand manager Pan Parks i Ungern.
Renbiten är ett av nio företag runt Fulufjällets Nationalpark som är utsedda till Pan Park partners.http://www.panparks.org/visit/our-parks/fulufjallet-national-park/local-partners
Dessa företag måste också genomgå en kvalitetskontroll för att få använda varumärket Pan Park partners.
Plupp, Helena och Viola påväg till kåtan |
Helena Andersson, Renbiten och Viola Kovács, Pan Parks |
Jag och Viola fick följa med Helena och renen Plupp på en tur till en kåta där vi kokade kaffe över öppen eld och åt renkött. En härlig upplevelse.
Vi i Älvdalen skall vara stolta över att vi har en så fantastiksk natur att vi får kalla "vår" nationalpark för en Pan Park - en turistattraktion i världsklass!
Läs mer om Pan Parks:
http://www.panparks.org/
Gilla Pan Parks på Facebook:
http://www.facebook.com/panparks?sk=wall#!/panparks
//Karin Hellström