Vårkänslor med bastubad och dopp i älven!

När vi flyttade till Älvdalens kommun 2007 för att börja studera på Älvdalens Utbildningscentrum var det ont om hus till salu. Vi kämpade ganska tappert med att hitta ett boende. Tittade på ett par hus - men det var inte något som vi tyckte var riktigt bra. De som vi var intresserade av fick vi av okänd anledning inte köpa (enligt mäklare som avbokade visningar på löpande band) Vi förstod ingenting.En dag ringde en man från Stockholm som ville sälja sitt fritidshus i Karlsarvet. Vi åkte och tittade och bestämde oss direkt. Huset kanske inte var det allra bästa men läget kunde vi inte säga nej till; 60 meter från Österdalälven, ostört och utan allt för nära grannar. Perfekt.
Att det är drygt 30 kvadrat och att det innebär "compact living" på riktigt - det har vi vant oss vid!
Drömmen var ju att ha en vedeldad bastu och 2010 fick en lokal hantverkare montera in den nya bastun i det lilla huset vi tror varit en valstuga (!).
Idag fick jag vårkänslor  och bestämde mig för att basta och ta ett premiärdopp i älven. Vanligtvis brukar jag och grannen bada på nyårsafton varje år men så blev det inte i år - det var alltså hög tid för premiärdoppet!

Den gamla valstugan som blivit bastu i Karlsarvet:)
Tänt i den nya vedeldade batun
ut i snön...



...ner i älven

Av förståliga skäl visas inga mer utförliga bilder på doppet:)
Jag vill ju inte skrämma iväg läsarna från bloggen!
Vårkänslor? Ja, jag vet inte, det kom både snö och regn efter doppet i älven.
Det dröjer nog en stund innan våren har hittat hit till Karlsarvet.

//Karin Hellström