Nätverk för skogsmuséer


Många eldsjälar träffades i Siljansfors för att utbyta erfarenheter  och diskutera skogsmuséer och dess framtid
I förra veckan var jag på ett seminarie riktat mot föreningar, kommuner och andra intresserade av skogshistoria och industrihistoria.
Nio representanter från skogsmuseer samlades i Siljansfors för att bygga nätverk. Det var en samling eldsjälar som ser vikten av att bevara en stor del av vårt kulturarv.
Tänk vad skogen har betytt för oss i Sverige!
Personligen tror jag att det är viktigt att bevara och låta oss bli mer medvetna om vår historia. Denna historia saknade jag när jag gick i skolan - vi läste mest om kungar... Hur den vanliga människan levde eller hur samhällsekonomin var uppbyggd det fick vi bara gissa oss till.
Tänk att det kunde ta fem år innan man fick betalt för de stål som lämnade bruken runt om i vårt land de skulle färdas med häst och båt och sedan skulle pengarna tillbaka till Sverige igen...!
Detta är grunden till att man startade Aktiebolag i Sverige, man var helt enkelt tvungen att få fram kapital.

Vi fick gå en rundvandring i museet och jag fick många "aha" upplevelser under dagen.

En mysig stund vid elden

I de gamla skogskojorna satt vi ner vid elden för att få ta del av historien. Jag kan tänka mig att det var ett mycket tufft liv att leva i dessa kojor under de stränga vintermånaderna. Tänk dig när man kom in i kojan efter en lång och krävande dag i skogen då var man tvungen att börja älda för att få upp värmen. Det var många män i en koja vilket säkert var en förutsättning för att kunna hålla värmen.
Det måste ha varit trångt då alla skulle torka sina kläder/seldonen och laga sin mat. Ja, det var nog inte alltid så lätt. Kvinnorna var hemma och fick sköta allt vad de innebar.
Det som jag tänker på det är att detta inte är så länge sedan som vi nordbor levde på detta vis.

Min uppgift denna dag var att se om vi kan ingå i detta nätverk med Älvdalens kommuns egna skogsmuseum i Särna "Lomkällan".

Diskussionsämnen under dagen:

• Föremålsregistrering
• Bildarkiv
• Webbsidor
• Marknadsföring
• Gemensamma ansökningar för att söka medel.

På eftermiddagen åkte några av deltagarna med flottningsfartyget Laxen ut på Siljan medans jag och Ulf ,arrendator av Lomkällan, begav oss hem till Särna igen.


Detta är en ganska häftig bild ,tycker jag. Här kan ni se virke som flåttats på Älvarna i vårt rike.

Med ångaren Laxen förflyttade man sedan virket över sjöar.


Om du vill läsa mer om Siljansfors så kan du klicka på länkarna nedan.

http://www.dt.se/nyheter/mora/1.4960898-skogsmuseer-bygger-natverk  
http://www.dalademokraten.se/Mora/Skog-och-flottning-forenar-/

Tack Siljansfors skogsmuseum och Christer Karlsson för en bra träff för ett gott syfte!

//Karin Ardefelt



Här nedan finner du kort information om Älvdalens kommuns skogsmuseum Särna skogsmuseum "Lomkällan"

http://www.alvdalen.se/Kultur-och-fritid/GAMMALT/Museer-kyrkor-och-hembygdsgardar/Lomkallan---Sarna-skogsmuseum/

Lomkällan tel: 0251-100 49