Varför blogg?

Det är många där ute i den så kallade bloggosfären; mat-bloggar, mode-bloggar, mamma-bloggar, ekonomi-bloggar, kultur-bloggar mm,mm.
Vi på näringslivskontoret började blogga i mars 2011 och syftet var att berätta vad som händer på näringslivskontoret i Älvdalens kommun.
Mottot med Älvdalens Näringslivskontors blogg har varit att skriva om vad vi gör, varför vi gör det och vad det vi gör ska leda till.
Näringslivskontorets kunder, företagare i Älvdalens kommun, ska genom bloggen få ta del av arbetet vi gör och få möjlighet att skapa sig en bild av vår vardag. Om våra kunder/företagarna  kan läsa om vårt arbete kan de också komma med tips på hur vi kan bli bättre - komma med inspel om vi överhuvudtaget gör rätt saker!
Efter 18 månader kan vi idag konstatera att vi haft nästan 50 000 träffar på vår blogg. Det är vi jätteglada och stolta över!
Antalet läsare per dag varierar. Ju fler inlägg och aktivitet - ju fler läsare blir det. Vanligtvis har vi 150-200 läsare per dag på vardagar.

Idag 17:29 hade vi haft 49 903 träffar på vår blogg
På bilden kan vi även konstatera vad som varit mest läst. Skistart ligger i absoluta toppen tätt följt av  LarzKristerz, Monzta-banan, Idre Himmelfjäll och Dalaclogs.
Statistik är jättekul och det är spännande att se var våra läsare finns?
Sverige ligger givetvis i topp följt av USA, Ryssland, Tyskland, Norge, Storbritanien, Frankrike, Finland, Nederländerna och Ukraina.
Jag kan inte sluta fundera på alla dessa olika nationaliteter - vad får dem att läsa om Älvdalen?



Jag är fascinerad av all ny teknik och hur internet öppnat upp vår värld - hur vi idag kan kommunicera med varandra i realtid!

Hur kan du som företagare utyttja de sociala medierna?
Det finns många nya möjligheter att synas - utan att bli ruinerad och just nu erbjuds det kurser i sociala medier på många håll - det är givetvis jättebra!
Men , det är viktigt att du som företagare har en strategi och tanke över hur du ska jobba med de olika medierna. Ställ frågorna: Varför ska jag nyttja Facebook? Ska jag jobba med twitter? Blogg? Hur ofta? Vilken ton vill jag och mitt företag förmedla? Vad passar i min bransch? Hur mycket tid ska jag avsätta per dag för sociala medier? Vem på företaget?
Många frågor...

För oss på näringslivskontoret har bloggen varit vår främsta kanal där vi berättar på ett enkelt och lättsamt sätt om vårt arbete. Facebook har främst hjälpt oss att sprida våra blogginlägg till våra gillare. På twitter hittar vi en helt annan målgrupp som kan ha intresse av Älvdalen på ett annat sätt än våra blogg-följare och FB-gillare.
Kort sagt - det är olika målgrupper vi når i de olika sociala medierna.

Som svar på frågan i rubriken: Varför blogg?
Det är ett utmärkt sätt för dig att förmedla mer om ditt företag, dina produkter eller tjänster och dig som företagare. Ett bra sätt att bygga upp ditt varumärke på ett personligt sätt.
Ta fram kreativiteten och berätta din historia om dig och ditt företag - om du vill.

Tack till alla er som följer oss på bloggen - vi hoppas att ni fortsätter med det.

//Karin Hellström