Traditionerna lever kvar

Bertil Jansson är tredje generationens spelman, han spelar i Särna spelmanslag. Bertil har tecknat ner spelmanslåtar från gammal tid till nutid, detta började han med redan i mitten av 1980-talet. Låtarna är från Särna, Idre, Engerdal och till viss del även från Trysil. Detta är ett traditionellt geografiskt spelmansområde, med gemensamma låttraditioner. Det som är märkvärdigt är att Bertil under maj månad har gjort alla dessa låtar tillgängliga för allmänheten världen över. Det finns nu nästan 200 låtar tillgängliga på Särna spelmäns hemsida.

På bilden ser ni när Särna spelmän spelade på turistmässan på Lomkällan. 
Vad har du gjort Bertil?
Jag har lagt ut alla noter som jag under åren har tecknat ner på Särna Spelmäns hemsida, och fram till i dag har det blivit nästan 200 låtar. På Särna spelmäns hemsida är låtarna tillgängliga för allmänheten, och det är det som är nyheten! Jag har dessutom gett ut dem till folkmusikens hus vilket ska vara Dalarnas folkmusikcentrum (syftet är att sprida kunskap och intresse kring folkmusik och dans). Låtarna har lagts ut nu under maj månad och trots att vi inte har och marknadsfört detta så har det redan varit inne runt 240 personer för att titta på noterna säger Bertil lite blygsamt.

Varför lägger du ner allt detta jobb och sedan delar med dig till allmänheten helt gratis?
För att jag tycker attdet skulle vara roligt om fler skunde spela våra låtar, därför vill jag göra dem tillgängliga för fler spelmän. Nu kan spelmän hela värden över ta del av denna musiktradition. Det ligger mig självklart extra varmt om hjärtat eftersom jag är barnfödd här. Bertil berättar för mig att han redan har delat med sig av noterna redan till en dragspelare i Wien. Han kom hit för ca. 3 år sedan för att få tag på Särnalåtar, så även han har tagit del av detta material.

Vad hoppas du?
Jag hoppas att noterna det blir till glädje för många. Bertil poängterar att det är fritt fram för egna tolkningar, musiken måste få utvecklas. Det är inte säkert att en låt som spelades runt skekelskiftet låter precis lika idag. En del av låtarna som är nertecknade är säkert från den tid då vi var norrmän, det vill säga 1644. Influenser från alla håll påverkar oss och vår musik hela tiden.

Hur har du gått tillväga?
Jag har lyssnat till gamla spelmän, och i bland har jag till och med haft möjlighet att spelat in gamla spelmän. Därefter har jag tecknat ner låtarna.

Hur ser du på folkmusikens framtid?
Bertil med fiolelever.
Intresset för folkmusiken har alltid gått i vågor, i år har det gått fem unga tjejer och spelat för mig, så jag har hopp om framtiden.

Tror du att det kan finnas intresse av noterna i andra länder?
I Norge vet jag att det finns intresse, som jag berättat tidigare så finns det en i Wien, det finns en i Holland. Ja det kan kanske finnas intresse även utomlands, vi får helt enkelt se!

Kommer du att lägga ut fler låtar?
Snart kommer det ytterligare 10 låtar, jag fyller på efter hand.

 
Folkmusiken har inte alltid varit en självklarhet, runt sekelskiftet kallades fiolen "djävulens instrument" av kyrkan, men musiken har överlevt och Bertil har nu tecknat ner dessa låtar för att de ska föras vidare in i framtiden.


Läs mer:
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2013/01/folkmusikkonsert-i-sarna-kyrka.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2013/04/turistmassan-16-utsallare-och-narmare.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2012/06/valkommen-till-festveckan-i-sarna-30.html



// Karin Ardefelt