En dag i norra delen av Älvdalens kommun

Utsikt mot Grövelsjön och Grövelsjöfjällen
Idag har jag varit på en tur upp i norra delarna av vår stora kommun. Jag åkte tidigt i morse för att vara uppe i Grövelsjön vid 9-tiden. Det är så vackert att åka upp mot fjällen och se hur naturen förändras när man närmar sig  Grövelsjöfjällen!
Jag hade sällskap i bilen upp av Nils-Åke Norman som skulle på ett möte i Idre. Vi får ju se till att samåka så mycket som möjligt i kommunen för att spara på kostnader och inte minst miljön! Det är dessutom trevligt att samtala med våra politiker i kommunen.

I Grövelsjön hade jag ett möte med Jämnställdhet Norra Dalarna, en förening som jobbar för jämnställdhet och mångfald på arbetsplatser och i skola. Jag kommer att skriva mer om den föreningen i ett kommande blogginlägg (är du nyfiken kan du läsa mer på http://www.jamstalldhetnorradalarna.se/ )
Det var ett givande möte och bra diskussioner som kom upp och vi diskuterade framtiden för föreningen - vi söker nya medlemmar i styrelsen. Vet du någon som som är intresserad? Kontakta mig.

På vägen hem var jag på Turistbyrån i Idre och på kommunkontoret i Särna och informerade om Träffa Dalarna, som jag skrivit om tidigare. Träffa Dalarna är ett event anordnat av Region Dalarna som går av stapeln den 10-11 september.
Syftet med Träffa Dalarna är att locka fler personer att bosätta sig i Dalarna och att visa upp allt vi har att erbjuda i länet. Läs mer på http://www.traffadalarna.se/
Turistbyrån i Idre kommer att hålla öppet mellan 10-15 både lördag och söndag.
Näringslivskontoret i Älvdalen och kommunkontoret i Särna kommer också att hålla öppet 10-15 båda dagarna.

Susanne Enochsson och Karin Ardefelt på kommunkontoret i Särna
Det börjar komma in lite erbjudanden nu - jättekul!! Har du något erbjudande du vill ha med dessa dagar - hör av dig! Träffa Dalarna finns även med på Facebook. Gå in där och botanisera bland alla erbjudanden i Dalarnas kommuner:)
Vi hoppas på många besökare under helgen 10-11 september och att vi alla i kommunen visar vårt bästa värdskap under dessa dagar!

//Karin Hellström