Nyhetsbrev från näringslivskontoret #Älvdalen - oktober 2011

Idrekonferensen 18-19 november 2011Snart är det dags för 2011 års Idrekonferens!
Företagarna i Älvdalen, näringslivskontoret och Acudira anordnar denna konferens som är till största del är till för Dig som företagare. Det är ett späckat program både fredag och lördag. Missa inte tillfället att träffa och diskutera med kollegor, politiker, tjänstemän och andra engagerade personer som tillsammans kan skapa förutsättningar för att gemensamt utveckla vår kommun. Anmäl dig på
www.idrekonferensen.se

Företagarfrukostar i Älvdalens kommunUnder hösten har Företagarna i Älvdalen och näringslivskontoret arrangerat ett antal välbesökta företagarfrukostar i Älvdalen, Särna och Idre. Vi tycker att det är jättekul att det finns ett stort engagemang och intresse för dessa frukostmöten!
Två företagarfrukostar återstår i december; den 6/12 i Idre och den 7/12 i Älvdalen. Läs mer på
www.alvdalen.se/naringsliv
I december träffas vi för att planera 2012 års frukostmöten. Har Du åsikter om plats, tid och innehåll – kontakta mig på karin.hellstrom@alvdalen.se

Afte WorkPå onsdag den 2 november är det dags igen för Pubkväll/After work i Älvdalen. Denna gången pratar vi om marknadsföring och reklam.
Hoppas att Du kan komma!
Plats: Dalgatan 118 i Älvdalen
Tid: 18.00 - 20.00 (eller så länge man vill)
Dalgatan 118 kommer att erbjuda en specialrätt för kvällen.

Luciafestinatt – 25 år 2011!Vill du som företagare vara med och sponsra Luciafestinatt som ni firar 25-årsjubileum?
Eventet kommer att hållas i Älvdalens is & simhall den 10 december 2011.
Är Du intresserad av att ge ett bidrag till evenemanget – kontakta Tomas Nord på 0251 – 80 128 eller på
tomas.nord@alvdalen.se

Företagsbesök - vi vill träffa Dig som är företagareSedan april 2011 har vi på näringslivskontoret besökt cirka 40 företag i hela kommunen. Det är jättespännande att komma ut och träffa företagare. Vill Du att vi besöker Dig och Ditt företag?
Mejla mig så bokar vi in ett besök.
karin.hellstrom@alvdalen.se
Du kan läsa om alla företagsbesök vi gör på bloggen http://naringslivalvdalen.blogspot.com/

Work shop – funderar Du på att starta eget företag?
Den 25 oktober anordnade biblioteket och näringslivskontoret en work shop med temat – funderar Du på att starta eget företag? Det blev en mycket lyckad kväll med sju intresserade och engagerade besökare. Vi diskuterade affärsplaner, marknad, möjligheter att starta eget mm.
Den 29 november ses vi igen och diskuterar vidare hur man kan gå till väga om man vill starta eget företag. Samma plats: Biblioteket i Älvdalen mellan 18-20. Välkomna!
Många företagare utbildar sig i Dalalyftet
För ett par veckor sedan hade Dalalyft en kurs i ekonomi och marknadsföring i Särna.
17 personer deltog i kursen! Deltagarna är jättenöjda och vi hoppas att fler skall passa på att ta del av alla utbildningar som Dalalyftet erbjuder här i Älvdalens kommun. På gång är: Försäljning i Idre, Ledarskap i Idre, Facebook för företaget i Älvdalen.  Läs mer och anmäl Dig på
http://www.dalalyft.se/kommande-kurser.aspx Har Du frågor? Mejla Karin Ardefelt på karin.ardefelt@alvdalen.se eller slå en signal på 0251 – 80 228.

10 000 besökare på Näringslivskontorets blogg!Nu har antalet besökare gått över 10 000 på vår blogg – helt otroligt!
På bloggen skriver vi bland annat om företagsbesök, företagsfrukostar och alla andra aktiviteter vi gör. Läs och följ vårt arbete på:
http://naringslivalvdalen.blogspot.com/

Forum ÄlvdalenHar Du frågor till kommunen angående tillstånd, bygglov eller något annat som Du funderar över?
Forum Älvdalen hjälper Dig att få svar på Dina frågor. Kontakta mig ellr någon annan av de som ingår i gruppen!
Läs mer på
http://www.alvdalen.se/sv/Naringsliv/Puffar/Forum-Alvdalen---en-dorr-in/

Rådgivning för företagareKarin Ardefelt jobbar i projektet W7 Dalarna och håller främst på med rådgivning till företagare i kommunen. Sedan Karin Ardefelt började i april i år har hon haft drygt 70 rådgivningar! Fullt uppJ
Vi hjälps givetvis åt med alla rådgivningar – vill Du ha hjälp med kontakter till myndigheter som t ex Länsstyrelsen, Skatteverket eller till ALMI? Hör av Dig till oss på
karin.ardefelt@alvdalen.se eller karin.hellstrom@alvdalen.se

Samarbete med VasaloppetVasaloppet har öppnat upp för en möjlighet att boendeanläggningar i Älvdalens kommun kan få dela ut nummerlappar till boende som skall delta i Vasaloppet. Vi ser nu över hur rutinerna skall skötas kring detta och vilka kriterier som krävs för att kunna vara med bland dessa boendeanläggningar. Mer info kommer. Älvdalens kommun kommer även att vara med i två montrar i Vasaloppstältet under Vasaloppsveckan; Vasaloppsarenans monter och Jobbnätverket Mora/Orsa/Älvdalens monter.
Vi håller på att se över bemanning i montrarna – det är viktigt att Älvdalens kommun syns!
Är Du företagare och vill ställa ut i Vasaloppstältet? Kontakta
karin.hellstrom@alvdalen.se så hjälper jag Dig vidare.
Är Du entreprenör och vill utveckla Din verksamhet i Vasaloppsarenan?
Nu är det dags för ett första möte med nätverket "Entreprenörer runt Älvdalen i samarbete vid Vasaloppsarenan". Vi söker Dig som är entreprenör, eller vill bli, och kan tänka Dig att tillsammans med andra entreprenörer, bli framgångsrik genom samarbete vid Vasaloppsarenan.
Låter det intressant? Då är du välkommen till informationsmötet på Bergsgården den 8:e november klockan 15.00. Anmäl Dig till processledare Benny Tator på ab@telia.com
Läs mer om Projektet Vasaloppsarenan på http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/arena/

Facebook
Klicka på Gilla-knappen så får Du automatiskt ett meddelande när vi gjort ett inlägg på bloggen eller lagt in något annat spännande.
http://www.facebook.com/Naringsliv.alvdalen

Nästa nyhetsbrev
Nästa nyhetsbrev kommer i slutet av november. Har Du tips till nyhetsbrevet eller har Du synpunkter på vårt arbete?
Kontakta mig gärna!

Karin Hellström
Näringslivssamordnare
Älvdalens kommun
Telefon: 0251 - 80 232