Mellan hägg och syrén

Jag slutar aldrig att förundras kring klimatet här i Karlsarvet och i Älvdalen!
Förra lördagen var vi på Fulufjället då de firade nationalparkernas dag; då var det snöblandat regn och svinkallt. Igår hade vi närmare 30 grader varmt och helt plötsligt blev det sommar..! En vecka senare.

Häggen blommar just nu i Älvdalen och doftar fantastiskt
Efter att ha bott här i Karlsarvet i snart fem år upplever jag att en av de mest positiva sakerna med att bo här är de "riktiga" årstiderna. I Göteborg (där jag bott i drygt 40 år) upplevde jag att det var fin vår och sommar - men resten kan man vara utan. Det regnade och blåste mellan september och april. I åtta månader - gräsligt!
Här är det ju "riktig" höst och "riktig" vinter man kan njuta av alla årstider.

Sture ser ut över Myckeln och vill gärna jaga fåglarna...
Förmiddagspromenaden blev idag förlagd till flygfältet och en promenad runt Myckeln. Där kunde vi njuta av den fina utsikten och fågellivet. Bävern (som vanligtvis är mycket aktiv där) höll sig undan idag men vi kunde se tydliga spår och gnag på träden.

Det finns ett uttryck "Stängt mellan hägg och syrén" som lär ha kommit från en skomakare som satte upp en skylt på sin dörr för att kunna njuta av allt som försommaren har att erbjuda.
Det ligger mycket i det och kanske skulle det vara en bra idé?
Nej, jag ska passa på att gå ut och fortsätta att njuta av dagen, på måndag är det ny arbetsdag igen.
Hoppas att ni alla passar på att njuta ni också!

//Karin Hellström