Anders Måleri - en positiv entreprenör i Älvdalen

Idag har jag träffat Anders Norin som driver Anders Norins Måleri AB i Älvdalen.
Efter att Anders varit på rådgivning på näringslivskontoret 2010 och skrivit affärsplan och budget startade han först som enskild firma.
Vid årsskiftet 2011/2012 ombildade han till aktiebolag och anställde en lärling - bra jobbat Anders! 
Jag träffar Anders i färgaffären på Dalgatan när han är och kompletterar med färg.

Anders Norin som driver Anders Måleri AB är en positiv entreprenör som trivs med att vara egen företagare
Hur känns det nu efter snart två år som egen företagare?
- Jättebra, berättar Anders, sedan årsskiftet har jag anställt en tjej som lärling och vi har fullt upp båda två. Att vara egen företagare är en frihetskänsla - man kan i stort bestämma själv över sina dagar, det är bra.
Var finns dina kunder?
- Främst i södra delen av Älvdalens kommun. Just nu jobbar jag både inomhus och utomhus, 50/50 kan man säga.
Påverkas inte du av det dåliga vädret? Är det inte fullt upp med utomhusjobb nu under sommaren?
- Nej, det är ingen fara. Man får dela upp arbetet och göra inomhusarbete när det regnar och tvärt om. Det är inga problem, fortsätter Anders lugnt.
Kan du säga något som är negativt med att vara företagare Anders?
- Jo, det skulle väl vara administrationen i så fall. Mycket papper är det. Inte bara bokföringen utan även att räkna på jobb och lämna offerter. Men man lär sig efter hand - det som var jobbigt i början är inte lika svårt längre. Dessutom får jag bra hjälp av min fru, Marit.
Skulle du rekommendera andra att ta steget och bli egen företagare?
- Ja absolut, att vara sin egen är mycket värt!

Anders tar färgburken och ger sig av sin firmabil ut på nya uppdrag i kommunen.
Tack för att du tog din tid och lycka till med utvecklingen av Anders Norins Måleri AB!

//Karin Hellström