Vad saknas oss? Kan vi lösa det själva?

I kväll har jag Karin Ardefelt och Sam Risander varit i Grövelsjön och hållt i en workshop. Denna träff är en av en rad träffar som vi på näringslivskontoret har haft tillsammans med intresserade i Grövelsjön med omnejd.

 Det är så fantastiskt att komma upp till Grövelsjön det känns verkligen som en helt annan värld, det var tur att Sam körde bilen för jag kan utgöra en trafikfara eftersom jag alltid blir så upptagen med att beskåda den vackra naturen när jag kör upp i denna fjällvärld.
Sam Risander berättade och visade på olika exempel där man startat kooperativa företag i Dalarna. Vi fick lära oss att ett kooperativt företag  =  ett demokratiskt företag som styrs med hjälp av sina stadgar. Kooperativen ägs av sina medlemmar, som tillsammans driver verksamheten. Sam Risander har rådgivning för de som vill starta kooperativa företag i 15 av Dalarnas kommuner, och självklart kommer han till de i Älvdalens kommun som vill ha hjälp, kontakta Sam om du har några frågor sam.risander@coompanion.se. Om du vill läsa mer om vad ett kooperativt företag är, så kan du klicka på länken. http://www.coompanion.se/ 


Det kom 11 intresserade Grövelsjöbor till bystugan, där Göte Karlsson hade förberett med fika. I slutet gjorde vi en önskelista på kurser som man vill att Dalalyftet ska hålla i Grövelsjön under hösten, dessa önskemål har jag i dag skickat till Dalalyftet. Om du vill läsa mer om vilka kurser som Dalalyftet kan erbjuda dig och dina anställda så ska du klicka på länken. http://www.dalalyft.se/sv/om-dalalyft/om-vara-kurser.html#


Sist men inte minst så informerade jag om de ungdomsprojektpengar som finns att söka hos leader södra fjällen. Det skulle vara så roligt om några ungdomarna i Grövelsjön fick möjligheten att utveckla de drömmar och intressen som de har. Tipsa gärna ungdomar i den norra delen av kommunen om denna möjlighet som finns just nu! Klicka på länken och finn mer information. http://www.sodrafjallen.se/ansok/ung-i-sodra-fjallen/ 


Jag vill tacka för att ni kom, ett extra tack till Göte som ordnar med allt. Jag hoppas att vi snart ses i Grövelsjön igen.

Karin Ardefelt