Besöksnäringen berör oss alla

"Besökarnas perspektiv, deras önskemål och rörelser, måste prioriteras. Då gäller det att vidga perspektivet, att se hur den egna pusselbiten hänger ihop med andras - över organisatoriska och administrativa gränser. Mellan år 2000 och 2013 ökade den turistiska konsumtionen i Sverige med 89 procent, motsvarande 34 miljoner kronor per dag sedan 2010" - Travel and Tourism Report 2013.

Vi bor i ett av de vackraste områden i Sverige, Älvdalens kommun har tre riken, vattnet, skogen och fjällen. Tillgångar som, för oss som bor här,  kan upplevas som självklarheter och inget märkvärdigt. Man kan rent av bli lite hemmablind och inte se de sakerna som alla andra kommer hit för att uppleva.

Men om vi lyfter blicken lite och rent av visar att vi är stolta av vårt guld, så kommer alla att uppleva det som speciellt att komma hit.

Hur kan jag, som enskild individ, visa att jag är stolt över att bo och jobba i Älvdalens kommun? Vilken är min pusselbit som bidrar till att fler vill komma hit och uppleva det som jag själv är så stolt av, och som gör att jag kan fortsätta bo och jobba i de tre riken?

Varje dag kan jag välja något att vara stolt över. Frisk luft, fantastiska vyer, skogen, renarna, björnarna, bären, svampen, fisken, fjällen, solnedgångarna som sätter himlen i brand, skidupplevelsen, alla trevliga ungdomar, cykelturen, vandringsturen,  med mera, med mera. Och inte minst alla vänliga människor som bor här, och som hejar så fort jag visar mig. Människor som glatt visar att jag är välkommen här och att jag betyder något för dem.

För det är så jag verkligen känner det - jag känner mig välkommen! Är det inte det som allting handlar om? Egentligen?  Att känna sig välkommen? Hur gör jag - och du -  vi - för att fler besökande ska känna sig välkomna?

Läs mer om hur besöksnäringen lyfter. Det finns bok att beställa här.

//Runi Wold