Företagsbesök på Morins bageri, ett traditionellt konditori.

Morins bageri  vill jag benämna som ett traditionellt konditori. Många av bakverken känner jag igen sedan jag gick på konditori med min lilla hand i farmors. Ägaren Carina Siitari Alm var mycket bestämd på punkten att på Morins bageri inte ska ha brickställ. Jag undrade lite frågande, varför? Carina sa:
-hos mig på Morins ska kunden få lov att vara kund, mina gäster ska inte städa efter sig. Min kund ska helt enkelt sitta ner och vila sig från vardagen och bara njuta.

Jag köpte mig själv en sådan här arraks strut, jag önskar att jag köpte fler.
Jag vill här dela med mig av lite bilder, för att om möjligt förmedla en känsla. För det är just en känsla som jag bär med mig från detta härliga företagsbesök. Tyvärr kan jag inte infoga doften men det tror jag nog att ni kan förnimma själva. 

Men mitt i denna tradition så har nyheter smugits in så som exempelvis Prinsessans Sofia-bakelsen och inte minst "Larz Kristerz-bakelsen". Tyvärr fick jag inga bilder på dessa mytomspunna bakverk.



Detta är som sagt ett konditori med tradition. De gamla recepten finns fortfarande kvar och är lika aktuella än i dag. Exempelvis så finns fortfarande den traditionella Morinslimpan kvar, och på bilden nedan ser du en gammal goding, Morins skorpor.   
Morings skorpor lär ju vara en liten kändis.

Tack Carina Siitari Alm för att vi fick besöka dig och ditt företag.




// Karin Ardefelt