Livet på landet- massor av snö!

Påväg ner från Kallsersadeln på min dagliga hundpromenad
Nu har äntligen snön kommit! Under de två sista dagarna har det säkert fallit drygt ett par decimeter, tror jag. Det är i allafall snö till knäna när jag går med hundarna i skogen.
Idag har jag varit på min vanliga promenad över Kallsersadeln. Tänk att man kan ha det så bra som vi har det här i Älvdalen; vacker natur, lugn och ro och mycket snö som lyser upp i vintermörkret.
På Tv4:s morgonprogram imorse talade de om hur mörkt och deprimerande det var i Stockholm.
Jag tycker synd om dem som lever i stan.
Själv har jag ju bott i drygt 40 år i stan och visst, det har sin tjusning, men man får nog till slut (det fick jag!)
Ständig stress, dyrt att bo, hopplöst att parkera en bil (om man har råd att ha någon), inbrott i källaren varje månad, ett himla liv varje helg till 4-5 på morgonen, cykeln stulen ett par ggr per år, en ständig kamp mot klotter och vandalisering. Ja listan kan bli lång....
Jag tror att det finns fler som jag, som tröttnat på stan och vill bo som vi gör här i Älvdalens kommun.
Att få ändra livsstil och komma bort från stressen i stan.
Under 2012 kommer jag att söka upp personer som flyttat till Älvdalens kommun och göra blogginlägg om dem. Med det vill jag visa på att det finns många som valt att bosätta sig i kommunen och förhoppningsvis kan det leda till att fler tar steget och flyttar hit.
Vad gäller frågan om jobb (som alltid kommer upp när man diskuterar dessa frågor) så finns det möjligheter till arbete! Jag håller just på att göra en inventering hos företag i Älvdalen och det finns behov av viss typ av kompetens. Älvdalen ingår i ett projekt tillsammans med Mora och Orsa där vi arbetar med att matcha behoven och hitta människor med rätt kompetens. Bland annat kan man gå in på Jobbnätverkets FB-sida:
http://www.facebook.com/Naringsliv.alvdalen#!/jobbnatverket. Där kan man hitta jobb som är tillgängliga och lägga ut sin profil - om man är arbetssökande.
Har du tips på någon som flyttat hit eller är du själv inflyttad? Kontakta mig på karin.hellstrom@alvdalen.se
Vi behöver bli fler i Älvdalens kommun för att vi ska kunna ha en bra samhällsservice i framtiden!

Stina och Sture på promenad på Kallsersadeln
Nu skall jag läsa dagens tidning på min nya läsplatta:)
Har äntligen löst mitt stora problem (i-landsproblem) med att få läsa dagsfärsk tidning (utan reklam!). Om jag skulle prenumerera på en papperstidning skulle jag fått helgens tidningar på måndag eftermiddag (:
Nu prenumererar jag på en av Sveriges största dagtisdningar som e-tidning. Superbra!
Man behöver inte sakna något när man bor på landet!

//Karin Helström