Älvdalens kommun - samisk förvaltningskommun



Sedan 2010 är Älvdalens kommun en samisk förvaltningskommun. Exakt vad det innebär kan du läsa om på vår hemsida http://www.alvdalen.se/sv/Alvdalens-kommun---samisk-forvaltningskommun/Puffar-samiska/Sapmi---Sameland/
Jag tycker att det är jättespännande och hoppas att alla invånare i vår kommun ser möjligheten att lära mer om den samiska kulturen.
Idre sameby är även en tillgång när vi ser vad de har att erbjuda utländska besökare som turistar i Älvdalens kommun. Vill du veta mer om Idre Sameby kan du läsa mer på http://www.idresameby.se/

Renskiljning i Idre vintern 2007
När jag gick på KY Naturturism på Älvdalens Utbildningscentrum 2007 fick vi möjlighet att åka upp till Idre Sameby för att vara med om renskiljning. En otrolig upplevelse!
En tidig morgon begav vi oss ut för att hjälpa till med att samla in renarna till slakt. Först fick vi se till att de kom in i slaktområdet och sedan ta de utvalda i hornen och fösa in dem i olika bås.
Att stå i en hjord renar som springer runt, runt är något jag aldrig glömmer. En häftig upplevelse!

I fållan sorterades renarna för att föras ut i olika bås

 ...ångan stiger över renhjorden
Jag ska lära mig mer om Idre sameby och den samiska kulturen.
Vi har flera samiska företag i  kommunen (sju stycken enligt www.idresameby.se) som är viktiga för vår utveckling. Det får bli några turer norrut för företagsbesök hos dem!

//Karin Hellström

Läs mer om den samiska kulturen på http://www.samer.se