Att göra saker rätt - eller att göra rätt saker?


Älvdalens kommun - en spännande arbetsplats där vi arbetar för Er kommuninvånares vardag och framtid
Ibland måste man stanna upp och fundera på vad man gör om dagarna.
Gör jag verkligen rätt saker?
När jag studerade på IHM 2001-2003 hade jag en underbar lärare, Dag Rönnheden, en äldre man med mycket pondus.
Dag hade startat upp och drivit Mr Music (det var läänge sedan:) och var väldigt rak och tydlig i sin undervisning. Antingen så var man engagerad och ville lära - annars kunde man lika gärna åka till  "en håla i Tjejtenien".
Dag hade som mantra: "- Det är skillnad på att göra saker rätt och att göra rätt saker".

Vi på näringslivskontoret har en strategi som är skriven av Nils-Åke Norman, kommunalråd i Älvdalens kommun, som vi ska bygga vårt arbete på.
Du kan läsa näringslivsstrategin på http://www.alvdalen.se/upload/Karin%20H/069-0627%20N%c3%a4ringslivsstrategi%202011-2014.pdf
Idag kände jag att jag måste stanna upp och strukturera upp vad vi gör efter vår strategi.
Resultatet blev en mind-map:
Dagens mind-map - ett försök att strukturera upp; gör jag rätt saker?
Vi kanske måste "måla om kartan" ibland efter att våra och omvärldens förutsättningar förändras?Att jobba i en politiksk organisation är helt nytt för mig. Efter att ha varit egen företagare i nästan 20 år där man är van att kunna ändra sin inriktning och sitt arbete varje dag eller varje månad är det en stor omställning att jobba i en kommun.
Jag tror att vi på näringslivskontoret och på kommunen måste öka vår flexibilitet då omvärlden snurrar på i ett allt högre tempo.
Det är en av alla utmaningar vi har framför oss!

Jag älskar mitt jobb och tycker att det är ett privilegium att få arbeta med utveckling av vår underbara kommun - jag hoppas få fortsätta arbeta med dessa viktiga frågor!
Tro inte att jag inte vill göra rätt - men när man måste prioritera tid och när resurserna dras in - då måste man främst göra rätt saker!

//Karin Hellström
karin.hellstrom@alvdalen.se


ps. Tycker du att vi gör rätt saker? Hör av dig till oss med dina synpunkter! ds