Besök på Älvdalens Camping & Fiskecenter

Per och Stefan på Älvdalens Camping & Fiskecenter i Älvdalen
Under lunchen idag tog jag en promenad ner till älven och Älvdalens Camping & Fiskecenter.
Solen skiner över älven och på campingen står det ett stort antal husvagnar och husbilar uppställda.
Det råder ett semesterlugn över hela anläggningen som känns härligt!

Inne i receptionen sitter Stefan Larsson som är delägare i Älvdalens Fiskecenter och expert på allt vad gäller fiske. Stefan har varit på Fiskecenteret i Älvdalen i sju år och har en lång erfarenhet av fiske sedan barnsben.
- Efter alla år inom fiske har jag skapat ett stort kontaktnät, berättar Stefan. Jag skriver reportage i ett antal facktidningar, håller kurser och guidningar, är aktiv på sociala medier och känner många som håller på med fiske både i Sverige och utomlands.
Stefan Larsson i den välfyllda fiskebutiken på Älvdalens Camping & Fiskecenter
- Ett exempel är den populära SplitCane-träffen, fortsätter Stefan, som alltid hålls i slutet av juni varje år här i Älvdalen. Då träffas alla passionerade flugfiskevänner och fiskar under en helg tillsammans. I år var det cirka 60 deltagare som kom hit. Jättekul!
- Vi driver även butiken på nätet nu, berättar Stefan vidare, det gör att Älvdalens Fiskecenter uppmärksammas hela året. Många intresserade sitter framför datorn och letar utrustning hela året! http://www.flugshopen.se/sv/
- Vad gäller marknadsföring så är vi synliga på stora fiskemässor som t ex Älvsjömässan, Sportfiskemässan och Flugfiske i Norden. Jag jobbar även mycket med sociala medier, berättar Stefan, Facebook och blogg är bra sätt att nå rätt målgrupp. Mitt engagemang i fiske och mina artiklar i fackpressen ger också bra marknadsföring.

Var kommer besökarna ifrån som fiskar här i Älvdalen, frågar jag?
- Vad gäller fisket så är det alla åldrar som kommer hit för att fiska. De kommer från Sverige, Danmark, Holland, Tyskland, USA och Australien mm,mm.
Man kan säga att flugfiskaren är en köpstark målgrupp, förklarar Stefan, notan kan sluta på mellan 8 000 -10 000 kronor i butiken. Det är inget ovanligt!

Är det många som vill ha fiske-guidningar?
- Det har ökat, berättar Stefan vidare, jag har en guidning för två personer i åtta timmar. Den tar jag 2 990 kronor för och då ingår allt. Jag har haft gäster på den från USA, Australien och Tyskland. De är jättenöjda!

Hur är det med campingen Per? Hur har säsongen sett ut?
- Jo, vädret har ju inte varit det bästa men när jag ser över siffrorna för säsongen har vi ökat beläggningen med cirka 7-8 procent i jämförelse med förra året. Det är jag givetvis jättenöjd med! Även stuguthyrningen har ökat med cirka10 procent.
I nästa vecka sätter ju även Musik - & motorfestivalen igång, fortsätter Per, Älvdalens Camping är officiell festival-camping , då blir det full fart.
Har ni fullbokat under festivalen, frågar jag?
- Vi har 350 ekipage inbokade i dagsläget, fortsätter Per, det finns möjlighet att få campingplats utan el fortfarande. Det är inga problem.

Älvdalens Camping har ett fantastiskt läge precis vid Österdalälven
Älvdalens Camping har ett fantastiskt läge vid Österdalälven och erbjuder inte bara camping utan även stugor i olika storlekar.
Förutom fiske erbjuds en mängd aktiviteter som till exempel kanot-turer, cyklar, älgsafari. Läs mer och se bilder på http://www.alvdalencamping.se/

Tack Per och Stefan för ett givande besök!

Undertecknad på flugfiskekurs tillsammans med Elin under utbildningen på Älvdalens Utbildningscentrum

//Karin Hellström