Varför vill man flytta till Älvdalens kommun?


På Näringslivskontoret arbetar vi även med frågor som gäller inflyttning. Ofta kontaktar människor som upptäckt vår vackra kommun oss för att ställa olika frågor. Jag som själv är inflyttad vet varför just jag flyttade hit, och för mig är det en självklarhet. Men när Jennie kontaktade mig för att ta reda på lite fakta tänkte jag att jag skulle passa på att ställa lite motfrågor för att ta reda på anledningen till varför hon önskar att flytta till oss. Här delger jag er svaren. Kanske får även du svar på någon fråga, kanske finner du en ny vän, samarbetspartner, kund, arbetare. m.m. Vi har  behov av inflyttare. Stämmer Jennie och Kristoffers profil in på några av era "behov"?
 

Denna vy är en av anledningarna till varför jag flyttade hit!
 
Vad kommer det sig att ni går i tankarna att flytta upp till våra trakter?
Jag förstår varför eftersom jag själv är en så kallad ”inflyttare” till denna vackra kommun, men jag tror att inte alla vet vad det är som kan dra människor hit.
Vi är båda vinter/natur människor dessutom har vi våra polarhundar som jag absolut vill utvecklas med. Det finns ett stort intresse för bilar och Kristofer håller på att skruva ihop en Plymouth Fury som han hoppas kunna köra om några år. Nu är Kristofer blivit arbetslös och jennies visstidsanställning går ut så varför inte flytta dit möjligheterna att utveckla alla sina intressen finns ? Ta chansen att skapa sitt drömliv. Sen är vi väldigt sociala personer som gärna vill ifrån det ”anonyma samhället” vilket för oss mot de mindre.
 
Har ni varit här förut?
 Med tanke på att vi har nära vänner i området och att flertal draghundstävlingar går i närheten har det blivit ganska många gånger.  Första gången jag (Jennie) var upp till kommunen var 2005 (Särna/Nornäs/Sörsjön)  på ett hundarrangemang och man blev fast. V.10 bär den packade bilen upp nästa gång för Kristofer som ska vara funktionär på Polardistans 2013.

Vilka är ni?
Jennie och Kristofer heter vi och är sambos just nu boende i Bålsta (ca. 5 mil från Stockholm C)
Vi är ett framåt par utan barn men med 4 väldigt sköna och personliga polarhundar.  Tar varje dag som den kommer och gillar utmaningar.
  • Kristofer: Jag är född 1988 och uppvuxen i Bålstas lantmiljö. Mycket intresserad av bilar och fordon dessutom Lajv (interaktiv teater) vilket är en stor hobby för mig. Gillar djur och natur men är väldigt socialt utåtriktad och gillar goda vänners sällskap. Är i grunden utbildad undersköterska med inriktning räddningstjänst. Har därefter jobbat  säsongsvis som skogsröjare, anläggningsarbetare (asfalt) och budbilschaufför (Sthlm län). Gillar att jobba med kroppen. Dessutom har jag medverkat inom svenska kyrkan som fadder åt ungdomar vilket jag tyckte var väldigt roligt.

  • Jennie: Jag är pigg, glad tjej född 1989 och uppvuxen i Borås men flyttade sedan till Forshaga, Värmland tillsammans med min första hund där jag gick min gymasieutbildning som grundade sig på egenföretagande inom just hund.  Vidare jobbade jag som ekonomibiträde i storkök, läste upp matematikkurser och startade min kennel 2008.  Senare flyttade jag upp till Bålsta där jag utbildade mig till yrkeschaufför (C/CE) och har nu en visstidsanställning som Chaufför på Arla. På fritiden ägnar jag mycket tid åt mina hundar och föreningsverksamhet.
Behöver ni hjälp med något?
Just nu är målet att hitta arbete innan vi kan starta flyttlasset. Så tips är alltid i behov :)

Har du några tips kontakta då jennie .

PS! gå gärna in och titta på deras hemsida.

 
Jag vill passa på att önska er båda lycka till!
 
Karin Ardefelt