Bygdeveckans sista dag i Klitten


Bygdeveckan 30-årsjubileum är över 
Igår var det sista dagen på Bygdeveckan för detta året och det var avslutning i Klitten.
När man har kört upp de kurviga vägarna och kommer upp till Klitten får man en känsla av att vara i Alperna, tycker jag. Vilken fantastisk utsikt det är!
Jag hade blivit tillfrågad av kultur- & fritidsförvaltningen på Älvdalens kommun om jag ville kontrollera dragningen av det stora lotteriet som Bygdeveckan anordnade under veckan. 1 700 lotter var sålda och första priset var en slogbod!
Dragningen var klockan 15.00, innan det hann jag gå runt och prata med några av knallarna som varit med under hela veckan.
- Vi tyckte nog att dagen i Blyberg var mest välbesökt, berättar herrarna som säljer svepaskar och knivar
Åke Kunstål erbjöd luffarslöjd på Begdeveckans Dag i Klitten
Per Nilsson är chef över yx-kastningen
Ett inslag som jag inte sett i några andra byar var yx-kastning som Per Nilsson och hans kollegor erbjöd. Jag hoppade över den aktivteten med tanke på hur konsekvenserna skulle kunna bli...
Tävlingen går ut på att man ska kasta en yxa mot den upphängda stocken (ganska långt avstånd, tycker jag!)
Poängen man får beror på hur nära "centrum" av stocken man kommer.
19 personer hade deltagit när jag var och pratade med Per och hans kollegor - inte dåligt!
Ingen skadades, vad jag vet.
Fiskdammen var ett populärt inslag för de små besökarna!
Uppdraget jag hade fått utfördes i samverkan med ansvariga och vinsterna fick nya ägare!
Jag tackar för förtroendet och ser fram emot nästa års Bygdevecka - 31:a året i rad, blir det 2013.
Tack alla engagerade som ställer upp och jobbar hårt under denna vecka - ni hjälper till att sätta Älvdalens kommun på kartan!

//Karin Hellström