Explore ECO guidar på Porfyrverket

Idag har jag haft möte med Marit Norin som förutom arbetar som lärare på ÄUC inom turism även driver företaget Explore ECO.
Marit är en av drivkrafterna som arbetar för att utveckla porfyr i Älvdalens kommun och håller guidningar i bland annat Nya Porfyrverket i Västäng.
Jag har hört att det har varit många guidningar i år, är det riktigt Marit?
- Ja, hittills har jag haft drygt 120 gäster som jag har guidat i Västäng - jättekul! Det har varit både större och mindre grupper som kommit - mestadels från södra Sverige men även tyska turister.
- De flesta vill besöka både muséet och Nya Porfyrverket, fortsätter Marit. Det är mycket uppskattat och många frågor blir det om historien kring porfyren i Älvdalen.Många vill även höra prov på Älvdalska språket och då brukar jag "bjuda på några meningar", berättar Marit.
-Vill du boka en guidad tur, kontakta Älvdalens turistbyrå på 0251 - 410 10. Tatjana och hennes kollegor hjälper till att förmedla kontakten.

Marit Norin driver företaget Explore ECO som bland annat guidar gäster i Nya Porfyrverket och på muséet i Älvdalen
Vad har du för planer med ditt företag Explore ECO?
- I och med att jag arbetar som lärare hela året har jag begränsat med tid att utveckla mitt företag men jag jobbar just nu med att ta fram en hemsida som beräknas vara klar i slutet av sommaren. www.exploreeco.se
- Jag kommer att utveckla företaget med fler produkter, bland annat naturvandringar. Ett exempel är en vandring i Skinnarbodarna där jag kommer att erbjuda en vandring längs "Fornminnesstigen" och berätta om historien och fornminnen i det området.

Det låter spännande Marit - hur hinner du med allt??
- Det är fullt upp. Nästa vecka ska jag åka till Bruks (mitt "lantställe") och vara ledig. Men det blir nog lite arbete med hemsidan ändå...:-)

Tack Marit! Lycka till med semester, hemsida, guidningar och arbetet med att utveckla porfyren i Älvdalen. Hoppas att du hinner ha lite ledigthet i hängmattan också!!

//Karin Hellström