Grön Ko

Idag har jag suttit i bilen hela dagen - från Älvdalen till Göteborg där jag nu väntar på att färjan ska ta mig till Tyskland. Sommartrafiken är igång och det är mycket husbilar och husvagnar på vägarna, då  får man passa på att ta lite pauser.
I närheten av Säffle, närmare sagt i Värmlands Bro, stannade jag till för att ta en kopp kaffe och "hamnade" i Saluhallen Grön Ko. Vilket ställe!
Jag har ju en "gammal arbetsskada" efter att ha arbetat i Saluhallen i Göteborg i 20 år ( i ett familjeföretag som drivit företag inom kött & chark i 75 år)  och kan inte motstå att besöka affärer som säljer mat. Det ligger liksom i blodet:-)
Grön Ko - en oas för oss som gillar mat...
Grön Ko var ett riktigt paradis! Snyggt, fräscht, smakfullt inrett, otroligt sortiment med ekologiska varor, duktig personal och fantastiskt kaffe:-) Ja, där fanns allt!
Jag tänker - hur kan det funka med det läget? Hur stor marknad har de i Värmlands Bro? Hur får de verksamheten att funka mitt ute "på landet"?
Jag läser vidare på kortet och ser att de har en webbshop www.gronko.se

Alla tänkbara delikatesser på Grön ko
Jag fortsätter läsa: "Vårt livsprojekt - Din livsstil. Grön Ko vill hjälpa dig att hitta tillbaks till den naturliga maten". Det låter som ljuv musik i mina öron.
Jag funderar - skulle detta kunna funka i Älvdalen? En saluhall med lokala varor från vår kommun?
Smaklandet Dalarna är ett projekt som är på gång i Dalarna som arbetar för att utveckla den lokala maten i vårt län och försöka få mindre producenter att samverka. Jag vet att Holger som är projektledare är en mycket driftig person som har stora ambitioner.Vi får hoppas att de lyckas! Och att de åker på ett studiebesök till Grön Ko.

Kaffet smakade ljuvligt..
Stanna till på Grön Ko nästa gång du åker 45:an söder ut, utanför Säffle - det är väl värt ett besök!

//Karin Hellström