Hej Hannah - en av de nya ägarna till Hotell Älvdalen...


Som ni säkert redan vet är det nya ägare till hotellet här i Älvdalen.
En av de nya ägarna är Hannah Risander, Årets Ungdomsföretagare i Dalarna 2011.
Jag var tvungen att ställa några frågor till denna driftiga unga kvinna:

Hotell Älvdalen har nya ägare - familjen Risander och Zetterman 

Hej Hannah Risander, Årets Ungdomsföretagare i Dalarna 2011 och en av de nya delägarna i Hotell Älvdalen. Ständigt nya utmaningar på gång!!??
- Ja, jag älskar utmaningar! Men detta är en dröm vi haft länge som nu gått i uppfyllelse. Jag hade som femårsplan att köpa hotellet, men det tog bara sex månader. Den här utmaningen är lite annorlunda än mina tidigare, detta är ett livsprojekt.

Hur känns det att bli hotellägare?
- Det är fortfarande lite overkligt, men det känns såklart alldeles underbart. Det finns så mycket möjligheter med hotellet och det är en bransch där vi alla fyra delägare får utnyttja alla våra kompetenser. Som en kinderägg kan man säga...

Kan du berätta lite om visionerna för hotellet?
- Jag kan inte avslöja mer än att vi har stora planer för hotellet, exakt vad kommer vi att gå ut med i november då vi kommer att arrangera en presskonferens i Acudira-anda, och då kan vad som helst hända!
Men vår tanke är att utveckla hotellet inom alla områden, allt från restaurang, boende till upplevelser.

Nu när du har så många "järn i elden" - hur ska du få "ihop" din vardag? Hur går det med Acudira?
- Vad det gäller Acudira så kommer jag och Malin att fortsätta driva Acudira, och eftersom det är just eventdelen som växt mest det senaste året så har vi möjlighet att göra event tillsammans med hotellet.
När det gäller privatlivet och familjen så är styrkan att vi är flera delägare, dessutom i samma familj vilket gör att vi kan rodda ihop vardagen tillsammans och att vi dessutom kan dela på ansvaret på hotellet.

Hannah, finns det gränser för din kreativitet och ditt entreprenörsskap?
- Gränser? Absolut inte, så länge jag lever ska jag se till att Älvdalen lever. Finns viljan, finns vägen.


Vi på näringslivskontoret är givetvis glada och stolta att vi har Hannah i vår kommun - en bättre förebild kan man inte hitta!
Ung, kreativ, drivande och en motor för näringslivet i Älvdalens kommun!

Tack Hannah för dina insatser för kommunen - du är fantastisk!

//Karin Hellström

Ps. Hannah kommer att vara en av föreläsarna vid Svenskt Näringslivs inspirationsdag 2012 på Arlanda Conference & Business Center den 27 september. En dag för kommunchefer, kommunalråd och andra nyckelpersoner inom Svenskt Näringsliv. Hannah sätter Älvdalens kommun på kartan. Det tackar vi för! Ds.