På plats i Schönberg


Nu är vi på plats i Schönberg!
Jag hämtade Tatjana vid gränsen mellan Danmark och Tyskland på förmiddagen (hon har egentligen semester nu och har spenderat den i Danmark med sin familj) och nu på eftermiddagen har vi kommit till Schönberg som ligger nordost om Kiel i norra Tyskland.
Tatjana vid Porfyrstenen på torget i Schönberg
Vi började med en promenad runt i byn och stannade till utanför kommunhuset där en sten i porfyr finns uppsatt för att visa på vänortssamarbetet som pågått mellan Älvdalens kommun och Schönberg i cirka 35 år.
Vi konstaterar att porfyr finns lite här och var i byn  bland annat som bordsskivor på cafét där vi fikade - Älvdalen har satt sina "spår".
Överallt hittar man solmogna, söta och goda jordgubbar - mums!

Ikväll blir det middag med våra värdar samt de övriga gästerna från Estland. Det ska bli jättetrevligt!
Tatjana är lyckligtvis en riktig klippa på det tyska språket - det är jag glad för.
Mina kunskaper i tyska har lämnat min hårddisk:-) Troligtvis för alltid.
Ingen skugga över dig , Marit Norin. Du gjorde så gott du kunde.

Jag lär återkomma här på bloggen under vår vistelse - vi hörs!

//Karin Hellström