Siljan runt på cykel

Stina och jag på "äventyr" - Siljan runt på cykel
I maj 2009 slutade jag utbildningen KY Naturturism på Älvdalens Utbildningscentrum här i Älvdalen. Efter att ha arbetat på Grövelsjöns Fjällstation under vintersäsongen hade jag fått sommarjobb på Siljan Turism och turistbyrån i Mora. Jättekul och spännande tyckte jag och lite nervöst - jag hade ju ingen koll på något i och runt Mora!
I Älvdalen hade jag arbetat på turistbyrån under sommaren 2008 och dessutom var Marit Norin, vår lärare på ÄUC, en fantastisk ambassadör för Älvdalen. Hon visade upp alla hennes smultronställen och lärde oss allt om vår kommun - man kunde ju inte bli annat än förälskad i Älvdalen!
(Det är troligtivis mycket din förtjänst Marit att vi bosatt oss här!)
För att lära mig lite mer om området kring Siljan beslutade jag mig att cykla Siljan runt innan jag skulle börja min karriär på turistbyrån i Mora. Sagt och gjort - så blev det.
Som sällskap tog jag med mig Stina i en vagn bakom cykeln där jag även packade tält, mat och annat smått och gott.
Tre dagar blev det med strålande sol, mysigt campande och mycket sight-seeing från cykelsadeln!

Stina kollar in kossorna
Ekipage påväg
På campingen i Tällberg var det lugnt och skönt och nära till bad
Stina håller koll!

                         Stina och jag hade en underbar tur som jag alltid kommer att minnas!
Arbetet på turistbyrån i Mora gick bra och jag fick tom jobba extra även under hösten och vintern 2009 fram till det att jag började min tjänst på Älvdalens kommun. Tack för den tiden  Lena, Monika, Johanna och alla andra trevliga medarbetare på Siljan Turism!

//Karin Hellström