Tankar kring kundvård?


Idag har jag ätit taggtråd till frukost!
Idag vill jag varna alla läsare - jag är lite kinkig...
Vissa av er kommer troligtvis att små-le och tänka: Nu är hon igång igen!
Här kommer det:
Hur står det till med kundvården hos vissa företag?
Hur tror företagare att kunder ska nyttja företagens produkter eller tjänster om man inte kommunicerar med kunderna?
Jo, det har hänt igen. Jag skickar ett ganska trevligt mejl (tycker jag själv) med en förfrågan till ett företag om att få köpa deras produkter eller tjänster. Vill ha lite information om leverans, pris mm.
Jag väntar, och väntar och väntar. Inget svar. Ilskan stiger och jag undrar om det är fel på mig? Vill de inte ha mig som kund? Hur tänker företagaren?
Tror företagaren att jag kommer att rekommendera detta företag till någon annan?
Svaret på den sista frågan är: nej.

I den hårda konkurrens som råder på marknaden idag blir servicen till kunderna allt viktigare. Jag tror inte att jag är unik när jag vill ha ett svar inom 24 timmar på ett mejl jag skickar till ett företag som jag vill handla av.
Får jag inte svar inom 24 timmar sänder det signalen till mig: nej tack, jag vill inte ha dig som kund.

Om det skulle vara så att du som företagare inte kan svara på alla mina frågor - skicka ett mejl och skriv att du tackar för min förfrågan och måste återkomma när du räknat eller undersökt vad kostnaden blir. Skriv när du kommer att återkomma, till exempel inom en vecka, och återkom då inom en vecka!!

Jag varnade er från början - detta gör mig kinkig!
Har man råd som företagare att "tappa" kunder genom att inte kommunicera?

När jag tar upp detta med företag får jag ofta svaret att man inte har tid.
Mitt svar på det är att man måste ta sig tid om man ska kunna överleva på sikt. Mejl är idag mer använt än telefon. Svarar du inte när en kund ringer? brukar jag fråga. Kanske inte, men då har man en telefonsvarare och ringer förhoppningsvis upp kunden.

Nej, skärpning!
Kundvård är viktigt och det minsta man kräver som kund är att man ska få ett svar från företaget man vill "gynna".

//Karin Hellström