Till Schönberg - för utvecklingen av näringslivet i Älvdalens kommun

Imorgon ska jag åka till Schönberg, Älvdalens vänort i Norra Tyskland sedan 35 år tillbaks.
Älvdalens kommun är inbjudna till ett 20-årsjubileum mellan Haljala och Schönberg - ett annat vänorts-samarbete som pågått under en lång tid.
Programmet är fullspäckat mellan fredag och måndag med workshops, samverkan- och partnerskapsmöten  för att skapa EU-samarbete, besök på turistbyrån och med turistorganisationerna mm,mm.
Jag och Tatjana Summermatter från Norra Dalarnas Turistråd/ VisitIdre AB kommer att representera Älvdalens kommun och vårt syfte är att skapa kontakter för att utveckla näringslivet och besöksnäringen i vår kommun.
Läs mer om historien kring samarbetet mellan Schönberg och Älvdalens kommun på
http://www.alvdalen.se/sv/Kultur-och-fritid/Alvdalens-vanort-Schonberg/

Under min utbildning KY Naturturism på Älvdalens Utbildningscentrum 2007-2009 besökte hela klassen Schönberg under 5 dagar för att lära mer om Tyskland och tyska språket.
Vi hade härliga dagar vid Schönberger Strand och dagliga lektioner med Marit Norin. Hur mycket jag kommer ihåg av det lär jag upptäcka på denna resa :-) Det tyska språket har jag alltid haft svårt för - det går bättre med engelska, franska och spanska för min del. Tatjana lär vara en klippa på tyska - hoppas jag!
Vi reder oss nog :-)

Vackra Schönberger Strand i solnedgången

Håll utkik här på bloggen - det lär komma rapporter under resans gång. Om uppkopplingen fungerar...

Bis dann!

//Karin Hellström