Vad händer på Älvdalens Bibliotek i sommar?

Biblioteket i Älvdalens kyrkby
Efter att ha varit på turistbyrån ett ärende idag passade jag på att titta in på biblioteket i Älvdalen.
Vilken fantastisk byggnad vi har som bibliotek - har du inte varit där måste du göra ett besök!
Idag arbetade Susanne och Susanne och de svarade mer än gärna på mina frågor.

Susanne och Susanne på biblioteket i Älvdalen välkomnar alla besökare 
Har ni många besökare på biblioteket på sommaren?
- Jo, det är det, instämmer båda, många besöker oss här på biblioteket även under sommartid. Det är bofasta i kommunen, hemvändare och turister. Både svenska och många utländska besökare från olika delar av världen.

Vilken av era tjänster är mest populär på sommaren?
- Boklån är det primära men många vill även komma hit för att använda våra datorer och få tillgång till internet. Filmer har varit populärt i år, fortsätter Susanne, om det beror på regnet eller att vi inte tar betalt, det vet jag inte.Att det är gratis är nytt för i år.
- Ljudböcker är också efterfrågat, tillägger Susanne, många vill lyssna i bilen när man är på resande fot.

Hur är det med e-böckerna - har det påverkat er utlåning, frågar jag?
- Det är inte så många här i Älvdalen som använder den tjänsten ännu, berättar Susanne. Det lär bli fler med tiden.
Jag är själv en stor beundrare av systemet med e-böcker och ställer frågor om kostnaderna som biblioteken måste ta för att jag laddar ner helt nya böcker hemma, dygnet runt. Helt fantastiskt, tycker jag!
- Systemet håller på att ses över, berättar Susanne, det kan ju bli dyrt för biblioteken på sikt.

Hur ser det ut nu inför musik- & motorfestivalen, frågar jag?
- Vi har en barnutställning just nu - en fantastisk utställning av Jonathan Holmström  - "Fantasifulla fordon". Han gör modeller av fordon av olika slag och du kan se dem i montrarna i biblioteket.
Läs mer på http://bibliotek.alvdalen.se/web/arena/welcome
- Nu efterlyser vi fler modeller från kreativa och uppfinningsrika barn och ungdomar!
- Alla har möjlighet att lämna in egna fordon till oss på biblioteket, vi kommer att ställa ut alla inlämnade verk under musik- & motorfestivalen. Lämna gärna in i denna veckan, uppmanar Susanne.

Har ni något för de vuxna också under musik- & motorfestivalen, frågar jag?
- Jo vi har en utställning mellan den 7/8-7/9 av Anne Kortell-Perjus "Min bil och jag" där Anne visar upp bilder som hon tagit på motorcyklar och bilar.
- I samband med den utställningen har vi även en tävling för vuxna, berättar Susanne. Lämna in din egen favoritbild (jpg) på temat "Min bil och jag". Får vi in flera bilder blir det pris till den vinnande bilden!
Spännande! Hoppas att ni får in många bilder.

Slutligen; vilka öppettider har ni nu under sommaren?
Måndag och onsdag 12-19.
Tisdag och torsdag 12-17.
Fredag 11-16.
Lördag och söndag - stängt.

Tack Susanne och Susanne för besöket och hoppas att ni får många besökare under festivalen i nästa vecka!

//Karin Hellström