Många bäckar små har betydelse

Jag har i dagarna varit hos Bertil på Bertils bilservice och diskuterat vikten av vidareutbildning hos företagare. Det är så viktigt att man hela tiden vidareutbildar både sig själv och sin personalstyrka. Det är så mycket som händer och det är viktigt att man som företagare alltid är redo för förändringar i samhället, man brukar säga att de är de företag som är flexibla som klarar exempelvis svängningar på marknaden. Bertils bilservice, Assistancekåren är ett av de företag som har gått flera kurser på Dalalyftet, han har dessutom skickat sin personal. De har gått kurser i både Särna, Sälen och Idre.  Jag vill bara passa på att slå ett slag för Dalalyftets kurser en gång till, Dalalyftets kurser är till för alla våra företag i kommunen, för att hjälpa till med kompetensutveckling. För 1000: - får du och alla dina anställda gå så många kurser som det passar er, är det inte helt fantastiskt! Dalalyftet kommer att hålla kurser under hela 2012 och fram till hösten 2013 missa inte det. Dom håller kurser över hela vår kommun Grövelsjön, Idre, Särna, Älvdalen. http://www.dalalyft.se/sv/


När jag sitter i Bertil kontor så får jag se ett kvitto som sitter på hans vägg, där står det att han donerade 12600: - förra året till Cancerfonden. Jag blir nyfiken och tar reda på lite fakta. Hans upplägg är att han bjuder på sin och Pontus arbetskraft under en dag, kunderna betalar för däckbytet och dessa pengar doneras till cancerfonden. Detta är en mycket bra uppväxling av en dags arbete för två personer. Jag tycker att det är en fantastisk insats. Men då frågar jag  Bertil varför han gör detta, och Bertils svar kom snabbt.
- Det är många nära och kära som drabbats av cancer, jag tror att detta kan ha betydelse, jag har gjort detta nu under ett flertal år och jag hoppas att det kan göra en skillnad för de som drabbas av sjukdomen.

Vill du göra en god gärning då tycker jag att du ska passa på att byta till vinterdäck hos Bertil i morgon lördagen 29/9, han öppnar kl 08:00 på morgonen, det kostar 200: - Alla pengarna går direkt till cancerfonden.  Bertil berättar att det är en del människor som till och med kommer in var år och lämnar in pengar och säger att de bytt däcken själva.  Jag vill ge mina lyckönskningar för morgondagen. Många bäckar små har betydelse.


Karin Ardefelt