söndag 2 september 2012

Nöje och nytta - omvärldsanalys

700 mil igenom Europa - spännande omvärldsanalys
Så var vi hemma i Karlsarvet igen. 21 dagar senare efter cirka 700 mil på vägarna i Europa. 8 länder totalt., 19 campingnätter på 12 olika campingplatser, 6 nationalparksbesök, några svalkande bad i hettan och otaliga analyser och diskussioner kring utvecklingen av besöksnäringen i olika länder, målgruppsanalyser, PLC-kurvor, tjänstedesign-diskussioner, ekonomiska diskussioner, hållbarhetstankar, turistinformation-letande mm,mm,mm. Kort sagt omvärldsanalys.
Eftersom jag jobbar med näringslivsfrågor i Älvdalens kommun och är gift med en man som driver företag och arbetar med turistutveckling så har dagar, kvällar och nätter ägnats åt att betrakta och analysera det vi sett.
Jag klagar inte - roligare semester kan man inte ha det i min värld!

Nationalparkerna i Kroatien - en reseanledning för personer från hela världen!
Målet för resan (som var vår egen 100-års-present) var Kroatien. Ett relativt ungt turistland som var en mycket positiv överaskning. Bra infrastruktur, vänliga människor, otroligt väder, god mat och mycket prisvärt!
Där blev det både bad och besök i ett antal av deras fina nationalparker. Vi har mycket att lära av dem här i Sverige! En av de största nationalparlerna hade 12 000 besökare per dag som betalade drygt 100 Kuna (drygt 100 SEK) per person i inträde.  Besökarna kom från hela världen för att se på den fantastiska naturen i till exempel Paklenica nationalpark, köerna ringlade långa från morgon till kväll!
Kan Fulufjällets nationalpark utvecklas och attrahera besökare från hela världen??

Långa ringlande köer till nationalparken Paklenica i Kroatien - besökarna kommer från hela världen

Att campa tillhör en av mina favoritsysselsättningar!
Såhär på äldre dagar har vi blivit bekvämare och på denna resan hade vi bytt ut tältet mot vår hembyggda "husbil".
Ok, inte lika hard-core men man får möjlighet att ha med sig mer saker och kan skydda sig mot regn och blåst (som vi för övrigt helt sluppit under hela resan).
Varje dag på camping är ett skådespel med en "ny föreställning"varje kväll. Nya människor med nya sätt att resa på; bil, cykel motorcyklar, mopeder, husvagnar och husbilar av olika slag - från värstingar i lyx till jeepar och hemmabyggen som vår.
Att iakta detta skådespel leder ofta till spännande analyser om vilka olika intressen besökare har beroende på i vilka områden man befinner sig i. Nationalparkerna attraherar en målgrupp, badorterna på kusten en annan.
Camping - ett skådespel med ny föreställning varje kväll!
 
Efter Kroatien blev nästa längre stopp Italien och Dolomiterna, ett fascinerande område med många möjligheter till aktiviteter som vandring, cykling och kanot. Centralorten Cortina lockar massor av besökare med välfyllda plånböcker. Vi valde en camping i Calalzo di Cadore, en riktig pärla med mer "normal" prisbild och "vanliga italienare". Givetvis avnjöts lokala delikatesser...
 Italienska delikatesser - en reseanledning för många!

Cykel i Dolomiterna lockar många besökare till området
 
I Dolimiterna (som traditionellt är en skidort) har man arbetat mycket framgångsrikt med att skapa aktiviteter under sommarsäsongen. Vi kan konstatera att cykel är enormt stort!
En 10 mil lång cykelbana har byggts för att knyta samman orterna i bergsområdet och det är fullt med folk som cyklar! Alla olika svårighetsgrader och olika typer av cyklar; gärna så dyra som möjligt...

En ytterligare målgrupp som vi såg mycket av i Dolomiterna var motorcyklisterna. Vägarna är smala och kurviga - uppskattat.
Vi konstaterar att boendeanläggningar och restauranger anpassat deras verksamhet efter mc-förarnas behov och tänker genast på Kopparleden. Hur kan Kopparleden ta efter - kan vi ta med något hem?
Jo, många idéer kommer upp för utvecklingen för att möta mc-förarnas behov längs med Kopparleden!

Nästa mål var Grosslockner-glaciären/ nationalparken i Österrike. Ännu ett "mekka" för mc-cyklister. Vi kan inte låta bli... Det blir en Koppaleden-sticker på skylten (se bilden).
 
Glaciären och nationalparken Grosslockner med en fantastisk utsikt - Sture vill jaga marmottes:-)


Vad gäller turistinformation och turistbyråer har vi under resans gång försökt att se hur de olika destinationerna jobbar. I Kroatien, som är relativt nytt som turistmål, har man ett modernt sätt att kommunicera med sina besökare - Qr-koder i nationalparkerna och gratis Wi-Fi på campingplatserna. Mycket positivt!


På de traditionella destinationerna i Tyskland, Italien och Österrike upplever vi att de är mer traditionella i sin kommunikation med besökarna. De "traditionella" turistbyråerna är borta -oftast finns informationen att hämta  på järnvägsstationer, resebyråer, rastplatser längs med vägarna och andra platser där turisterna passerar. Wi-Fi på camping var inte aktuellt (:
Klart bästa exemplet hittade vi i Danmark där turistinformatörerna var ute och mötte kunden på Segway - genialiskt!
 
Ja, som ni förstår har vi fått många nya intryck på turen som jag lär återkomma till här på bloggen.
Det kanske kan uppfattas som lyx att vara ute och resa på detta sättet men vi har hållt vår budget och kan konstatera att vi inte gjort slut på mer än vad en "vanlig" charter på 14 dagar kostar.
Upplevelsen har varit desto större - tycker vi.

Nu har jag en vecka kvar på min ledighet och jag ser fram emot att komma tillbaks till en spännande höst med nya utmaningar i arbetet med att utveckla näringslivet i Älvdalens kommun!

//Karin Hellström