Statistik, statistik & statistik

Hur många företag har vi i Älvdalens kommun? Vilka brancher är de verksamma i?
Jag får ofta frågor om hur många företag vi har i Älvdalens kommun? Hur många som är verksamma inom olika brancher, nya företag, konkurser mm. Ren statisktik som jag oftast inte kan svara på på rak arm.
Det blir oftast inte tid över att sitta och leta efter denna typen av information, vilket givetvis är fel. Men så är det - man kan inte hinna allt!
Eftersom jag ska till Stockholm på torsdag på Svenskt Näringslivs "Kommundag" och Hannah Risander ska prata om Älvdalens kommun var det läge att uppdatera sig i ämnet - om det skulle komma upp frågor.
Efter ett par timmar på www.uc.se , en tjänst som vi på kommunen köper för att hålla oss updaterade med denna information samt kunna se hur företag i kommunen utvecklas, har jag nu fått fram lite siffror som jag tänkte dela med mig av här på bloggen.

När jag söker på totala antalet företag i Älvdalens kommun får jag fram en siffra på 951 stycken.
Vid en rensning där jag bara väljer: aktiebolag, enskild näringsverksamhet, handels- & kommanditbolag samt stiftelser får jag en siffra på 850 stycken.
(resterande 99 tillhör grupperna ekonomisk förening, försäkringsbolag, banker, bostadsrättföreningar, trossamfund, statliga och kommunala enheter mm,mm)

Vad har de olika företagen för huvudnäring?
Här kommer ett axplock:
Jordbruk, skog & fiske - 229 företag.
Bygg - 116 företag.
Handel - 97 företag.
Tillverkning - 57 företag.
Hotell & restaurang - 52 företag.
Uthyrning, fastighetsservice & resetjänster - 45 företag.
Kultur, nöje & fritid - 35 företag.
Anna serviceverksamhet - 32 företag.
Tranport (taxi & passagerartrafik) - 4 företag.
Listan kan givetvis göras längre.

Vad gäller anställda - hur ser det ut då?
0 anställda/enmansföretag - 520 företag.
1-4 anställda - 154 företag.
5-9 anställda - 35 företag.
10-19 anställda - 19 företag.
20-49 anställda - 11 företag
50-99  anställda - 5 företag

Nystartade företag - hur ser statisktiken ut där?
Januari - augusti 2011 startades 27 nya företag i Älvdalens kommun.
Januari - augusti 2012 startades 41 stycken nya företag i Älvdalens kommun.

Konkurser?
Januari - augusti 2011 var det 2 företag som gick i konkurs i Älvdalens kommun.
Januari - augusti 2012 var det 5 företag som gick i konkurs i Älvdalens kommun.

Upphörda företag?
Totalt 12 stycken i Älvdalens kommun:
Avregistrerade - 5 företag.
Likviidation - 3 företag.
Fusion - 1 företag.
Inaktiverade - 3 företag.

Nu är det analysen som ska göras av statistiken, som vi bör jobba med på näringslivskontoret hela tiden! Vad kan vi på näringslivskontoret göra för att hjälpa företag att utvecklas och växa?

Jag fick frågan när vi var på mötet med Norra Dalarnas Turistråd/ VisitIdre om hur många företag som är verksamma inom besöksnäringen i vår kommun?
Om jag räknar samman handel, hotell & restaurang, uthyrning, fastighetsservice, kultur, nöje & fritid, annan serviceverksamhet, transport (taxi & passagerartransport) så blir det totalt 261 företag.
Men allt beror ju på hur man räknar, till exempel byggsektorn lever troligtvis till stor del av turismen och besöksnäringens spridningseffekter också.
Jag har som målsättning att sätta mig in i VisitSwedens sätt att räkna och hur de olika undersökningarna görs för att kunna tolka resultatet på ett rättvist sätt.
Det får bli i en snar framtid!

Har du frågor eller kommentarer?
Hör gärna av dig på karin.hellstrom@alvdalen.se
Källa för informationen är www.uc.se

//Karin Hellström