Företagsbesök på Skistart i Älvdalen

Med dagens teknik kan man driva företag från New York, Stockholm eller från Älvdalen! 
Det brukar jag säga när jag har företagarskola i vår kommun. Idag har jag varit på ett företagsbesök i Älvdalen som driver e-handel och har hela världen som marknad!

Claus, Daniel, Ankie och Johan på Skistart i Älvdalen
På plats träffar jag Johan Rehnström, en av delägarna i bolaget som växer och växer.
Vilka är ni som driver Skistart.com?
- Det är jag och min bror Henrik Lind som startade företaget för drygt fyra år sedan. Vår affärsidé var från början att sälja produkter kring längdskidåkning på nätet www.skistart.com. Det är fortfarande vår huvudinriktning men vi har med åren utökat vårt sortiment med många andra "outdoor-produkter" som till exempel kläder, tillbehör, produkter kring klättring mm. Huvudprodukten är fortfarande längskidor och alla tillbehör kring det.
Hur många artiklar har ni idag till försäljning på er hemsida?
- Idag kan vi erbjuda cirka 6 000-7 000 artiklar till våra kunder.
Hur funkar det när man ska köpa längskidor på nätet, frågar jag? Är det inte viktigt med spannet?
- Jo, självklart är det jätteviktigt, säger Johan, men vi har teknik som räknar ut vilken skida du som kund behöver. Vi tar in uppgifter om längd, vikt och din förmåga att åka skidor - när vi har den information belastar vi skidorna med vikten i en point-mätare och våra kunniga experter tar ut skidorna. Är du inte nöjd får du lämna tillbaks skidorna.
Det låter ju fantastiskt, säger jag. Hur många skidor har ni fått tillbaks?
- Det rör sig bara om ett par skidor under åren, säger Johan tryggt, och då har det varit fel på konstruktionen inte utmätningen av dem! Det funkar jättebra.
Var finns era kunder, frågar jag vidare?
- 80% av våra produkter går till Sverige, cirka 10% till norska marknaden och de sista 10% går till övriga världen, bland annat Canada, Ryssland och Japan. 
Ni blev Årets Företagare i Älvdalen 2010 och utvecklingen har varit fortsatt positiv?
- Jo, så är det, berättar Johan. Mellan 2008-2009 ökade vi omsättningen med cirka 400%, 2009-2010 ökade vi med 100% och nu väntar vi siffrorna från 2011, det ser bra ut.
Hur ser era konkurrenter ut?
Våra konkurrenter är nätföretag som arbetar med längskidåkning men vi har en konkurrensfördel då vi har mycket kunskap i företaget och står fast vid vår nisch. Att vi är etablerade i Älvdalen gör också att vi kan hålla nere på kostnader, det är en konkurrensfördel.
Leveranserna - fungerar det bra från Älvdalen?
- Absolut. Vi har inga problem härifrån, säger Johan.
Hur ser ni på framtiden?
- Vi har många idéer och visioner om framtiden! säger Johan. Vad det innebär kan jag inte avslöja idag, fortsätter Johan lite hemlighetsfullt. Vi ser ljust på framtiden och lågkonjunkturen är inte vårt största hot - det är klimatet. Om vintern och snön försvinner behöver våra kunder inga skidor och det kommer att påverka vår verksamhet på sikt.
- Vi försöker att utöka vår verksamhet under sommarsäsongen för att få en jämnare försäljning över året, fortsätter Johan. I somras hade vi ett samarbete med Sportkullan och arrangerade ett rullskid-event på motorbanan i Månsta.

Skistart säljer även egna profil-kläder
Ni har även ett event på gång nu i höst?
- Vi planerar även ett event den 24-25 november på skidstadion i Älvdalen. 
Då kommer leverantörer att ställa ut och man får möjlighet att pröva olika skidor, pjäxor mm i spåret direkt på plats. Vill man sedan köpa produkterna skickar vi hem det till kunden. Detta är ett helt nytt sätt att arbeta och vi är först ute, säger Johan.Vi försöker tänka nytt hela tiden och göra saker som inte andra gör.

Jag måste fråga - är det svårt att driva en nätbutik?
- Många tror att det är enkelt men det krävs mycket jobb med att uppdatera och se till att alla produkter syns på rätt sätt i alla storlekar och färger. Det kräver mycket tid!
Hur är det med system för e-handel? Är det dyrt?
- Idag finns det många prisvärda lösningar om man vill ha att börja med. Vi har en leverantör som hjälper oss med tekniken idag - vi bestämmer hur det ska vara och de utför tjänsten.

Jag får en guidad tur genom lokalerna i gamla Preem-macken. Det är fullt från golv till tak med skidor, pjäxor, kläder, valla mm,mm. 
Daniel, Claus och Ankie jobbar för fullt med att paketera och göra i ordning produkter för leverans - det är full fart!

Tack för besöket - jag ser fram emot att följa den spännande utvecklingen på Skistart!

//Karin Hellström