Gäst i Älvdalens kommun

STF Grövelsjöns Fjällstation i nordligaste delen av Älvdalens kommun
I helgen har jag haft besök av en god vän från Göteborg. Vi hade planerat in sedan länge att åka upp till Grövelsjöns Fjällstation för att vandra i ett par dagar - härligt med höst (vinter..) i fjällen!
Efter fyra dagar i Älvdalens kommun var jag tvungen att ställa några frågor till Peggy för att ta reda på hur hon uppfattar vår kommun som gäst och besökare.

Hej Peggy - efter fyra dagars semester i Älvdalens kommun, hur upplever du att det är att vara gäst här?
- Dalarna har alltid legat mig "varmt om hjärtat". Jag har besökt Dalarna många gånger och återkommer gärna. Älvdalens kommun har jag besökt när jag åkt TjejVasan, en riktig folkfest!
Vid det tillfället bodde vi i Blyberg och var jättenöjda med det. Jag har även besökt IdreFjäll på en familjesemester under sportlovet. Där uppskattade vi främst längdspåren och möjligheterna för barnen att åka i de närliggande backarna. Denna gången fick jag möjlighet att uppleva både det genuina med Älvdalens kyrkby och se hela kommunen med Särna, Idre och ända upp till Grövelsjöfjällen.
Vad menar du med genuina Älvdalen?
- Mitt första möte med Älvdalens kyrkby denna gången var Morins Konditori med sin traditionella servering och fantastiskt goda kaffe. Det var en bra start. Att få se deras hembakade LarzKristerz-bakelser fick mig att känna att jag var i Älvdalen "på riktigt".
Höst/vinter-vandring i Grövelsjöfjällen
Resan upp genom kommunen genom Särna, Idre och ända upp till den nordligatse delen - Grövelsjöns Fjällstation. Vad minns du mest av den?
- Jag upplever att det är två sidor; avfolkade områden på sina ställen men även byar som till exempel Särna och Idre med många företag och företagare, det verkar vara en positiv företagarandra i kommunen med många entreprenörer. Det beror nog till viss del att du, Karin, berättar mycket om alla företag och företagare längs vägen...

Nu har du besökt Grövelsjöfjällen för första gången - vad tycker du om det?
- På grund av att Fjällstationen var stängd bodde vi i annexet och jag är mycket positivt överraskad över den höga standard som är där. Det har jag inte upplevt tidigare i fjällen.
Det första jag såg när jag drog upp rullgardinen första morgonen var en älg-ko med en kalv - bara det var en upplevelse i sig.
                                                             Härlig utsikt mot Norge
Upplever du att det var svår vandring?
- Vi valde lite lättare vandringar men det verkar finnas ett utbud för olika nivåer och erfarenheter av fjällvandring.

Kommer du att komma tillbaks till Älvdalens kommun tror du?
- Jag skulle gärna vilja ta cykeln nästa gång och utforska Dalarna från sadeln. Det hade varit kul och spännande. Fjällvandringen gav också mersmak.

Hur kom du hit denna gången?
- Jag åkte tåg till Mora. Det funkade jättebra och ett mycket prisvärt alternativ.
Tack Peggy. Du är givetvis mycket välkommen tillbaks till Älvdalen!

                                          
Mina kommentarer:
Ni kanske undrar varför jag lägger ut en intervju med min goda vän på detta sättet?
Jag tänker såhär - Peggy har varit på besök i Älvdalens kommun som:
- Vasaloppsåkare på TjejVasan
- Familjesemester på IdreFjäll
- Vandring i Grövelsjöfjällen
Peggy har valt att åka hit på grund av tre olika "reseanledningar".  Alla tre har gett henne en positiv bild av Älvdalens kommun och hon skulle kunna tänka sig att återkomma på en cykelsemester. Hon skulle även kunna tänka sig att komma tillbaks på nya vandringar.
Jag tror att företagare måste jobba mer med målgruppsanalyser. Hur ser våra kunder ut? Vad är det som får dem att vilja åka till vår kommun? Hur når vi dem?

Kan företag i kommunen hjälpas åt för att nå fler kunder att återkomma fler gånger till Älvdalens kommun? Hur skulle det kunna gå till?
Många frågor som samverkan mellan företag kanske kan hitta gemensamma svar på.
Vi på näringslivskontoret hjälper gärna till!

//Karin Hellström