Livet på landet - lyckan att kunna köpa lokalproducerad mat

Att ha möjlighet att köpa lokalproducerat lamm som har gått på en lokal fäbod - det är riktig lycka!
Igår var jag på Getinggården och hämtade ett lamm som jag beställt. Lammet vägde drygt 14 kilo och var av otroligt fin kavlitet - en fröjd att hantera!
Som ni säkert alla vet har jag ett förflutet inom kött & charkbranschen - min familj drev butik i Saluhallen i Göteborg under nästan 80 år (jag arbetade och drev butiken tillsammans med min bror under drygt 10 år). Jag har sett många lamm genom åren och detta var nog ett av de finaste jag sett.
Tillsammans med lammet fick jag ett kompendie som beskrev  hur lammen haft det och det innehöll även olika recept och tips på tillagning. Jättesnyggt och trevligt!
På förstasidan står det:
"Getinggårdens Lamm - födda och uppväxta vid Hykiebergets skugga. Sommartid får de den bästa tid som finns - de går på Vasselvallens fäbod i Norra Dalarna och äter örter, gräs, buskar och blommor. Ett härligt lamm!
Du är en av dem som har tagit ansvar för vad du köper och äter - lokalproducerat och vet att djuret haft ett gott liv!"
Getinggården berättar om lammen i ett kompendie som följer med vid leveransen - ett mervärde för mig som kund!
Jag tänker - vilken lycka det är att kunna ha möjlighet att köpa lokalproducerad mat på detta sätt!
Jag är övertygad om att efterfrågan på denna typ av produkt, levererad på detta sätt har en jättemarknad och att det finns möjligheter att utveckla konceptet.

Igår kväll avnjöts en helstekt lammbog, ikväll blir det lamm-entrecôte. Mmmmm...ljuvligt gott!


                                                   Även Sture var  nyfiken på leveransen :-)

Tack Getinggården!

//Karin Hellström