SWOT-analys

Vilken väg ska vi ta för att utveckla naturturismen?
För att analysera uvecklingsmöjligheterna för naturturism i Älvdalens kommun gjorde jag en SWOT-analys när jag skulle presentera näringslivskontoret och Älvdalens kommun på naturturismseminariet i Idre den 4-5 oktober.

Här kommer min sammanställning:

Vilka utvecklingsmöjligheter finns det för naturturism i Älvdalens kommun?
Styrkor
Stor lokal kunskap om natur, jakt och fiske; vår produkt i Älvdalens kommun
Älvdalens Utbildningscentrum som inriktar sig på naturturism, jakt och fiske
Goda exempel på företag som lyckats
Svagheter
Få företag och företagare som är exportmogna
Samarbetet mellan företag, föreningar och andra aktörer
Profilering och marknadsföring av våra produkter och tjänster mot utvalda målgrupper
Ekonomisk uthållighet
Möjligheter
Många naturreservat och en fantastisk nationalpark
Trend med naturupplevelser och det ”äkta”
Nya internationella marknader efterfrågar vår produkt
Hot
Infrastruktur – kommunens tillgänglighet geografiskt
Miljömedvetna målgrupper vill åka kollektivt?
Lokala motsättningar kring skyddade områden

Hur ska vi arbeta för att utveckla besöksnäringen i Älvdalens kommun?
- Fortsätta arbetet med de lokala frågorna kring naturturism i skyddade områden.
- Samarbete mellan näringsliv, Älvdalens Utbildningscentrum, destinationsbolag för att stärka företag, föreningar och andra aktörer att bli mer konkurrenskraftiga och få fram fler exportmogna produkter och tjänster.
- Lyfta blicken och fokusera på vad kunden efterfrågar.
- Samarbete med Region Dalarna och VisitSweden för att nå nya målgrupper internationellt - marknadsföra mot vära målgrupper.


Vad tycker du? Hör gärna av dig med dina kommentarer!

//Karin Hellström