Företagsbesök på Mora Tidning i Älvdalen

Björn Rehnström, journalist på Mora Tidning i Älvdalen

I fredags träffade jag Björn Rehnström som arbetar som journalist på Mora Tidning i Älvdalen.
Kontoret och redaktionen är beläget på Dalgatan, mitt i Älvdalens kyrkby. Jag blir lite nervös av att intervjua en journalist - jag är ju inne och "trampar" i hans proffession:-)

Berätta Björn, hur kom det sig att du flyttade till Älvdalen?
- 1977 fick jag nog av stressen och livet som journalist i Stockholm. Jag fick ett tips om ett jobb i Älvdalen, sökte det och fick jobbet direkt. Det har jag inte ångrat!
Jag har sedan dess arbetat heltid här i Älvdalen. I början av 80-talet var vi tre personer som arbetade här på redaktionen - på den tiden hade även Falukuriren och Dalademokraten redaktioner på plats här i Älvdalen. Det var andra tider då.

Vad är det bästa med att arbeta som journalist i Älvdalen?
- Det är en fantastiskt möjlighet att komma närmare människorna på plats. Älvdalens invånare är fantastiska, uttrycker Björn; vänliga, duktiga, arbetssamma, riktiga problemlösare!
- Allt går att lösa här, fortsätter Björn, det finns en stor kärlek och stolthet över bygden med allt vad det innebär.

Vad är det sämsta med att arbeta som journalist i Älvdalen?
- Det är att man inte hinner med att vara överallt i våra stora kommun. Nisse Schmidt har ansvar för norra delen av kommunen och arbetar som frilansare för Mora Tidning, med inriktning sport, men han är även allmänreporter och skriver artiklar om andra aktuella händelser i kommunen.

Hur ser du på framtiden för papperstidningen Björn?
- När jag går i pension kommer redaktionen här i Älvdalen att läggas ned. Jag har inte bestämt mig för om jag ska sluta eller fortsätta några år till - det får framtiden avgöra. Jag tycker att det vore synd om redaktionen här inte blir kvar!
- Problematiken kring gratistidningarna på internet är inte unika för Mora Tidning - hur man löser den frågan har jag inget svar på. Idag kommer 90% av intäkterna från papperstidningen, uttrycker Björn.

Jag har förstått att du brinner för det älvdalska språket Björn? Kan du berätta lite?
- Jo så är det, älvdalskan är ju något helt unikt för Älvdalen, ett språk som borde lyftas fram och tas på allvar .
Björn berättar att han initierade stipendiet "Älvdalens Besparingsskogs språkstipendie Ullum Dalska" som Jordägarna finansierar. Vad innebär det Björn?
- Det innebär att i 3:e-klassare får ett diplom när de slutar 3:an, 500 kronor när de slutar 6:an och 6 000 kronor och diplom när de slutar 9:an. Motprestationen är att de ska lära sig det älvdalska språket.

Slutligen; hur upplever du skillnaden med att vara journalist på liten ort i jämförelse med i storstan?
- I storstan är det "längre avstånd" mellan journalisten och läsarna - här är det tvärt om. Vi som journalister försöker att spegla både positiva och negativa saker som händer men jag upplever att det blir en mer positiv bild på liten ort. Vi ser människor och deras engagemang i bygden på nära håll och vill gärna spegla det.

Stort tack Björn - jag hoppas att du blir kvar här i Älvdalen!

//Karin Hellström