Företagsbesök på Pizzeria Roma - i nya lokaler!


Yusuf och Sebiha driver Pizzeria Roma i nya lokaler i Älvdalens kyrkby
Idag har jag varit på företagsbesök och träffat Sebiha och Yusuf Sekersoz som driver Pizzeria Roma i Älvdalens kyrkby.
För två månader sedan öppnade de i nya stora och fräscha lokaler på Dalgatan 101, mitt emot Hotell Älvdalen.
- Det känns jättebra, berättar Sebiha, nu har vi möjlighet att erbjuda parkeringsplatser direkt utanför och våra gäster upplever att detta läget är bättre - mitt i byn.
- Vi har drivit verksamhet i den tidigare lokalen i cirka 12 år - nu passade vi på att etablera oss här när denna lokalen blev ledig, berättar Yusuf vidare. Här ser vi möjligheter att utveckla vår restaurang.

Jag läser på Pizzeria Romas erbjudanden på väggen , pizza, kebab, hamburgare, sallad och a la carte, det finns mycket att välja på!
Vad är era storsäljare, frågar jag?
- Det är pizzorna vi säljer mest av , berättar Yussef, vi har många familjer och ungdomar som kunder och de gillar våra pizzor. men vi säljer även mycket av våra andra rätter också. Vi försöker anpassa våra rätter till våra målgrupper.

Vilka är era målgrupper, frågar jag?
- Personer från Älvdalen är vår givna målgrupp,berättar Yusuf vidare, men vi vill gärna ha fler som stannar i Älvdalen påväg upp mot Särna, Idre och Grövelsjön. I veckan har vi redan märkt av att skidåkningen börjar sätta i gång i norra delen av vår kommun. Vi har haft besökare som varit på väg till Idre för att åka skidor; från södra delarna av Sverige. Vi jobbar på att få fler att stanna till här och äta.

Hur många sittplatser har ni?
- I dagsläget har vi cirka 60 platser. Vi håller på att jobba med lokalen och planerar bland annat en lekhörna för barn, berättar Sebiha. Gardinerna är på gång, men det är mycket jobb och långa dagar här så tiden räcker inte riktigt till. Vi tar en sak i taget och utvecklar efter hand.
- En vision, fortsätter Sebiha, är en uteservering sär vi kan locka fler besökare under sommartid. Det hade varit ett stort lyft för restaurangen!

Hur ser ni på framtiden, frågar jag?
- Vi hoppas att Älvdalen kan locka fler besökare och turister - att vi tillsammans kan skapa ett attraktivt centrum så att fler väljer att stanna och handla här, säger Yusuf.
Vi är medelmmar i Köpmansgatan men hinner inte gå på möten då vi arbetar långa dagar, fortsätter Sebiha.
- Vi har öppet 362 dagar om året, tillägger Yusuf, det blir många timmar och en livsstil.

Trivs ni här i Älvdalen, frågar jag slutligen?
- Ja, det gör vi , säger Sebiha, våra barn trivs i skolan och vi känner oss välkomna här!
Vi kämpar för att utveckla vårt företag och att skapa en trygg tillvaro i framtiden för oss och våra barn.



Stort tack för att jag fick besöka er Sebiha och Yusuf.
 Lycka till i de nya lokalerna!

//Karin Hellström