I dag tittade en så kallad "hemvändare" in på kontoret

Av nyfikenhet, för att analysera vad det är som drar människor tillbaka till sina hemtrakter ställde jag några frågor till Andreas Johansson som lämnade Särna när grundskolan var slut. "Hemvändare" kan vara en oerhörd resurs för oss, de bär med sig erfarenheter och ser vår omgivning med helt andra ögon.



Andreas berättar att han lämnat vår bygd så som många andra, när det är dags att börja gymnasiet. Han började då på IB-programmet i Borlänge.
Varför just Borlänge, frågar jag?
-Det var möjligheten att spela bowling och förhoppningsvis en internationell framtid, eftersom utbildningen helt och hållet var på engelska.

Vad hände sedan frågar jag nyfiket!?
-Jag har rört på mig en hel del efter gymnasiet, jag kom hem en kort tid men sedan styrde jag kosan mot Blekinge där jag gick en  KY- utbildning inom  telekommunikation, och jag gjorde mitt examensarbete på Volvos IT-avdelning. Under dessa år arbetade jag under somrarna  på Volvo i produktionslinjen, och senare fick jag även hjälpta till men programmering och service av robotar. Jag fick anställning på Volvo men var alldeles för nyfiken på världen utanför så jag styrde kosan vidare mot södra Spanien där jag började studera språk och kultur på universitetet. Därefter började jag att arbeta som telefonförsäljare, jag avancerade och mina arbetsuppgifter gick över till att bland annat utbilda säljare och senare blev jag kontorschef. Nya utmaningar väntade och jag styrde skutan till Buenos Aires där jag arbetat i tre på ett norskt företag "Atlas telemarketing", min främsta styrka var framför allt mina färdigheter i spanska. Vi arbetade med telefonförsäljning och riktade oss mot den svenska och norska marknaden, där min huvudsakliga arbetsuppgift var att  utbilda och rekrytera personal.

Nu har du varit åtta år utomlands, vad ser du när du kommer hem igen?
-Vår fantastiska natur, och det ser jag tydligare var gång jag kommer hem. Dessutom så är människorna speciella här, de är mycket varma, tålmodiga och öppna. Jag brukar följa nyheterna på http://www.dt.se/ för att hänga med i vad som händer här hemma, jag kan tycka att det många gånger är negativt/gnäll, dessa negativa debatter som ständigt kommer upp är destruktiva, de kan inte vara bra för framtiden. Jag ser också att det är mycket viktigt med goda förebilder för de unga som växer upp här, det är extra viktigt för barnen på landsbygden. Idrotten är också en viktig bit för framtiden, jag tycker att man ska satsa på ungdomarna, ungdomsverksamheterna bör vara gratis och till för alla, det är en billig försäkring för Älvdalens kommun tycker Andreas . Det är farligt när idrotten börjar att kosta pengar, Andreas berättar när Idre golfklubb informerade om möjligheten att golfa på skolan i Särna, då var det många ungdomar i Särna som fann ett nytt intresse, i stället för mindre bra aktiviteter som ungdomarna lätt dras till.

Varför lämnar man Buenosaires och kommer tillbaka till Särna i Älvdalens kommun?
- Familjen så klart, får jag som ett snabbt svar.

Vad tänker du om framtiden? Vad ska du bli när du blir stor?
- Det är inte riktigt klart, men jag ska stanna hemma ett tag till sedan vill jag vidare till Kina eller Afrika, jag är så nyfiken på människor, och i Kina lockar språket.

Passa nu på alla företag som behöver säljkompetens. Andreas är hemma ett tag till, ett ypperligt tilfälle att finna kompetens om ni saknar det andreasspanberg@gmail.com.

Trevligt att träffa dig och lycka till i framtiden!
Jag hoppas att du kommer på någon mycket bra affärside som du kan ta med dig hem hit till vår kommun i framtiden när du är redo att rota dig.


Karin Ardefelt