Paketering, paketering & paketering


Paketering av produkter och tjänster för besöksnäringen - ett "hett ämne" just nu
Just nu handlar mycket om att paketera produkter och tjänster, så upplever jag det i alla fall.
Vad handlar paketering om egentligen? För mig handlar det om samarbete mellan företag som tillsammans erbjuder ett paket och/eller att man som företagare sätter ihop produkter och tjänster så att kunden på ett enklare sätt kan lockas till köp.
Idag pratar man om paketering främst inom besöksnäringen men jag tror att det finns mycket att utveckla i tankarna kring paketering inom andra branscher - att vara kreativ och tänka nytt!
Dalalyftet håller just nu kurser i paketering och idag har det varit steg 2 här i Älvdalen. Ett antal företagare från Älvdalen och Tatjana från Turistbyrån samlades för andra gången på Hotell Älvdalen för att göra gemensamma paket.
Sportkullan, Hotell Älvdalen och Turistbyrån i Älvdalen diskuterar paketering inom besöksnäringen på Dalalyftets kurs i Älvdalen idag
Benny Tator som driver Attraktionsbyrån och arbetar med paketering inom besöksnäringen var med på kursen - hur gick det idag?
- Mycket bra, Hotell Älvdalen hade vid slutet av kursen idag tillsammans med ett antal leverantörer skapat ett fix och färdigt paket.

Vad är definitionen på paketering egentligen, Benny?
- Enligt Georg Kamfjord är det när minst två av följande delar - upplevelse, mat, transport och boende - sammanfogas och säljs till en gäst. I allmänhet är allt paketerat, exempelvis föredrar de flesta att köpa bilen färdigmonterad även om vi vill göra vissa ändringar när vi köper en ny bil :-)

Varför är det så viktigt att paketera?
- Gästerna får allt svårare att välja i det enorma utbud som finns på marknaden, därför behöver de hjälp att välja genom exempelvis förslag på paket som visar på innehåll i paketet både i bild och text - samt till vilket pris. Samtidigt så borde det ligga i varje leverantörs/företagares eget intresse att marknadsföra paket till sina egna kontakter, det gör att spridningen av paketet blir större (till samma kostnad) än om endast ett företag arbetar med marknadsföringen.
- Även om det kan dröja innan gästerna köper det färdiga paketet så visar det på vad som är möjligt att göra i trakten och kan därför fungera som inspirationskälla för gästen.

Hur många paket tror du kommer ut av dagens kurs?
- Det blev i alla fall ett paket och då med flera parter inblandade - en bra början!

Tack Benny.
Läs mer om paketering  på Attraktionsbyråns blogg:  http://attraktionsbyr-n.blogspot.se/

Vill du gå någon av Dalalyftets kurser?
Gå in och läs om deras utbud och anmäl dig på www.dalalyft.se


//Karin Hellström