Besök hos Emmas Optik AB

Emma driver Emmas Optik AB i Älvdalen sedan april 2012
Idag har jag varit på synundersökning på lunchen.
Jag var givetvis hos Emma som driver Emmas Optik AB i Älvdalens kyrkby sedan april i år.
Emma Ris är 24 år och är legitimerad optiker med kontaktlinsbehörighet och har redan hunnit med att arbeta ett antal år i branschen - en driftig ung entreprenör!
Jag blir mycket väl omhändertagen av Emma och hennes mor som arbetar i butiken - de är alltid lika vänliga.
Jag måste ställa några frågor:
Emma, hur känns det såhär åtta månader efter uppstart?
- Tiden har gått jättefort, utbrister Emma, det känns jättebra och vi är nöjda med starten.
- Vi är ju ensamma i optiker-branschen i Älvdalens kommun och många uppskattar att vi startat upp här i Älvdalen så att de slipper åka till Mora när de ska göra en synundersökning och skaffa nya glasögon.

Vad efterfrågar dina kunder, Emma?
- Främst är det synundersökningar men det är även många som vill ha hjälp med kontaktlinser. Jag hjälper även till att skriva remisser och skickar vidare till sjukvården för de som behöver hjälp med det.

Var kommer dina kunder ifrån?
- Till största delen är det från Älvdalens kommun; kyrkbyn, Särna och Idre, men jag har även haft kunder från Lillhärdal, Vansbro och Rättvik. Det är jättekul att många väljer att åka hit till Älvdalen, fortsätter Emma.

Vad är dina styrkor på Emmas Optik?
- Jag tar hand om kunden själv "hela vägen" vilket man inte gör på de större kedjorna. Där är det en person som gör undersökningen och en annan som hjälper till med glasögon och övrig service.
- Hos mig får kunden min hjälp från undersökning till bågar och alla olika övriga frågor som kan dyka upp när man ska välja och se till att bågen passar in och känns bra.
- Det är det bästa med att vara egen, fortsätter Emma, att kunna ge en bra personlig service till alla kunder!

Konkurrensen - hur påverkas du av alla kedjor och deras erbjudanden?
- Jag upplever inte konkurrensen här i Älvdalen på samma sätt som jag gjort när jag jobbat på de större kedjorna på större orter. Här är många glada över att vi finns och att vi har ett stort utbud av både billigare glas och bågar och ett dyrare sortiment för dem som vill ha det.

Efter att ha genomgått undersökningen hjälper Emma mig med att välja bågar. Det blir (som alltid) det dyraste alternativet som jag fastnar för...men huvudsaken är att man blir nöjd, tänker jag.
- De bågar och glas som du valt är cirka 30-40% dyrare om du åker till Mora, berättar Emma för mig, och det får mig att känna mig nöjd.

Slutligen Emma - har du något du vill lägga till?
- Vi har presentkort som kan passa bra som julklapp till någon som kanske vill ha ett par nya glasögon eller kontaktlinser. Välkommen in i butiken och hälsa på oss!

Jag lämnar butiken och fascineras av denna unga tjej och hennes stora kunskaper och kompetens. Ta en tur till Emma och hälsa på i den fina butiken!

//Karin Hellström