Styrgruppsmöte med SITE

 
 
I Torsdags 27 feb hade SITE (Sälen, Idre, Trysil, Engerdal) styrgruppsmöte på STF Särna Turistgården.  Mötet avhandlade SITEs uppdrag enligt interregbeslutet att ”stärka regionen som turistdestination. En central del i projektet är att planera för hur samhället…ska stödja näringslivets expansionsplaner och därmed regional utveckling”. I slutet av dagen fick vi en mycket informativ föreläsning från studenter från Högskolan Dalarnas magisterprogram för internationell destinationsutveckling .

På mötet deltog Engerdal, Trysil och Älvdalens kommunalråd, kommunchef från Trysil, Destination Trysil daglige ledere, Älvdalens näringslivssamordnare, VD Idre Fjäll, SITE-teamet. Under presentationen deltog även delar av styrelsen från Norra Dalarnas turistråd.


Sist på dagordningen var det en föreläsning/information av studenter från Högskolan Dalarnas magisterprogram för internationell destinationsutveckling.

-Vad attraherar utländska gäster och vilka är dom? Ett föredrag av Valentina från Italien och Magdalena från Österrike. Som läser internationell destinationsutveckling på Högskolan Dalarna.

 
 
Vi fick ta del av deras reflektioner efter att de deltagit under en studieresan i SITE-regionen.
Studenterna gav en överblick av SITE-regionens styrkor, svagheter, möjligheter och hot ur ett internationellt perspektiv, samt gav en färgstark skildring av hur det är att som internationell gäst semestra i norra Dalarna. Detta var verkligen "super" intressant!


 
 
Tack! Valentina och Magdalena för att ni delade med er av era erfarenheter. Det som jag framförallt kommer att ta med mig efter denna dag är:
  • Det är A och O att hemsidor fungerar väl, man har bara en chans på sig, att visa vad man går för.
  • Det är viktigt att kunden vet exakt han/hon kan förvänta sig, och att man förmedlar detta i både ord och bra bilder.
  • Sälj allemansrätten för det är unikt.
  • Det är viktigt att man specificerar vad det är som är unikt. Inte bara ex: "unik natur"
  • Soluppgången är enorm!
  • Man spenderar mycket tid på vägen.
  • Bilden av familjen är föränderlig ("familjen" ser inte ut som den en dag gjorde). Det är lätt hant att man tänker i en "stereotyp" bild.


Valentina och Magdalena har gjort en SWOT-analys som ni kan ta del av nedan.



SWOT: STRENGTHS
  • Good services
  • Innovative perspective
  • Numerous leisure activities
  • “Sell and show” local food and traditions
  • SkiStar brand
  • Unique nature
  • Small, family owned businesses
  • Target group family
  •  
SWOT: WEAKNESSES
  • Weak cooperation in the tourism industry
  • Roads, public transportations, railways
  • High prices, price/value compared to central
  • Europe
  • Lack of standardization of tourism products
  • Too much focus on one target group
  • Tourism is often the second business
  • Imbalance in the decision making process
  • Not clearly defined USP 
SWOT: OPPORTUNITIES
  • Develop existing infrastructure → improve accessibility
  • Cooperation between tourism entrepreneurs and Destination
  • organizations
  • Cooperation with foreign tour operators
  • Niche market → smaller companies
  • Mass tourism → large companies
  • New target groups
  • Improve the webpages
  • Develop quality and level of customer services
  • Create the destination SITE
  • Develop summer tourism
  • USP: nature in combination with activities
SWOT: THREATS
  • Seasonality
  • International tourism → strong competition
  • Family and kids can exclude other target groups
  • Traditional family is changing
  • Accessibility with public transport
  • Low demand/ downturn economy
  • Difficult to survive for a small company
  • High dependence on Scandinavian and local market
  • Inefficient websites/accessibility of information in
  • multiple languages
  • Scandinavia is considered to be expensive

Mer information kan du finna på SITE:S blogg!

Karin Ardefelt