Nyhetsbrev april 2013

Nu är april månad till ända, och vi kan konstatera att våren är på gång – äntligen har snön till större delen försvunnit, fåglarna kvittrar och solen skiner (i alla fall just idag). April har varit en mycket intensiv månad. Två mässor, en studieresa och ett flertal andra möten har präglat april på Näringslivskontoret.

Frukostmöten
Den 22 maj är det dags för frukostmöte på Hotell Älvdalen kl. 7.30–9.00. Den 4 juni är det frukostmöte i Särna på Fiskodlingen, klockan 7.30–9.00. Vill ni presentera er och ert företag på något av frukostmötena? Kontakta Frida Torsein (frida.torsein@alvdalen.se, 0251-31 232) och Karin Ardefelt (karin.ardefelt@alvdalen.se, 0251-31 228).

Inventering av lediga lokaler och generationsväxlande företag
Vi har påbörjat en inventering av lediga lokaler som finns i vår kommun som är lämpade för olika sorters verksamheter, och vi är också på jakt efter företag som kanske ska generationsväxla, sälja eller liknande. Vi hade tänkt använda vår näringslivssida på kommunsidan och lägga upp dessa där, så att det ska bli lättare för potentiella inflyttare och företag att se vilka möjligheter som finns i vår kommun. Kontakta oss om tips – Frida Torsein (frida.torsein@alvdalen.se, 0251-31 232) och Karin Ardefelt (karin.ardefelt@alvdalen.se, 0251-31 228).

Paketeringen över gränserna
Anna Karlsson från SCOTT i Orsa, som har praktik på SITE Destination, har nu rest runt i vår kommun och i angränsande kommuner på norska sidan och intervjuat turistföretag för att sedan sätta ihop det företagen har att erbjuda i bokningsbara paket, där kunden slipper bekymra sig för om den är i Norge eller i Sverige. Läs mer.
Rankingen om företagsklimatet 2013
I år hamnade Älvdalens kommun på plats 172, jämfört med föregående års placering på plats 169. Lyckligtvis inte större tapp än -3 platser. Till nästa år ska vi klättra uppåt på rankingen! Läs mer.

Länsstyrelsens guide för turistföretag med aktiviteter i naturskyddat område
På Länsstyrelsens hemsida finns nu en guide över när och hur man söker tillstånd för aktiviteter i skyddade områden, information om leder och rastplatser, fiske och mycket annat. Länsstyrelsens guide och läs mer här.
Naturrum
Alla företag som är aktiva inom Naturrums område får nu marknadsföra sig på Naturums hemsida. Gå in på denna länk för att kontakta ansvarig person för ditt område om du vill marknadsföra ditt företag. Läs mer på bloggen.
Kulturella och kreativa näringar i vår kommun
Den 10 april hade vi besök av Theresia Holmstedt-Jensen på Region Dalarna, som har gjort en sammanställning av antal företag som finns i vår kommun som ägnar sig åt turism, sport och rekreation. I denna statistik visade det sig att Älvdalen har en mycket stor andel turism-, sport- och rekreationsföretag, hela 12 % hamnar inom denna ram.

ALMIs mentorprogram
Det är nu dags att ansöka till ALMIs mentorprogram. Detta program har som syfte att hjälpa företag som funnits i minst ett år att utvecklas, att få en mentor man kan bolla idéer med. Anmäl dig här: http://www.almi.se/mentor.
Workshop evenemangsutveckling 11 april
Den 11 april var vi på en workshop i evenemangsutveckling i Rättvik. Under seminariet diskuterades vilken information kommunerna behöver från de som vill driva ett evenemang och de som anordnar festivaler och evenemang fick i sin tur berätta vad de förväntar sig att få hjälp med från kommunernas sida. En checklista över vad man ska tänka på om man vill driva evenemang kommer att tas fram.
Turistmässa 12-13 april
På Lomkällan i Särna var det turistmässa den 12-13 april. Syftet var att entreprenörerna inom besöksnäringen lära känna varandra för att skapa nätverk, samverka och stärka denna region ur turistsynpunkt. Visit Idre arrangerade mässan och på lördagen när mässan var öppen för allmänheten kom över hundra besökare, vilket är bra med tanke på att en turistmässa aldrig tidigare arrangerats.
Utställarna på Turistmässan
Studieresa till Göteborg för att lära mer om en metod som kallas BID
Den 18 och 19 april var Frida på studiebesök till Floda och centrala Göteborg där man använder en metod som kallas Business Improvement Districts – BID. Denna metod innebär att man fräschar upp, snyggar till och gör en nedgången stadskärna eller en ort med vikande befolkning attraktiv igen genom att fastighetsägare och handlarna börjar samverka för att skapa en ort/stadskärna som besökare vill komma till genom att skapa ett enhetligt, rent och snyggt, tryggt och tilltalande gatustråk. Läs mer.
Årsmöte Älvdalens Köpmangata och redovisning av Mystery Shopper-projektet
Älvdalens Köpmangata hade årsmöte den 24 april, och då fick de även en redovisning av Mystery shopper-projektet de deltagit i genom Entreprenörsskolan i Leksand. Syftet med projektet var att ta reda på hur butikerna bemöter sina kunder, om personalen är kunnig osv. Läs mer.
Årsstämma Norra Dalarnas Turistråd
Den 25 april hade Norra Dalarnas Turistråd årsstämma på Hotell Älvdalen. Turistrådet har nu funnits i drygt ett år, och för att skapa arbetsro och rutiner valdes samma styrelsemedlemmar som föregående år. Vill du ha direktkontakt med någon i styrelsen, klicka på länken nedan där du kan hitta kontaktuppgifter till alla i styrelsen. Näringslivskontoret brukar delta på Norra Dalarnas Turistråds styrelsemöten, så kontakta oss eller de i styrelsen för synpunkter. Styrelsen, läs mer.

Töfsingdalens nationalpark snart öppet för kommersiellt bruk?
För närvarande pågår ett arbete om att göra Sveriges nationalparker mer tillgängliga för upplevelser, såsom naturturism. Länsstyrelsen i Dalarna har fått i uppdrag av Naturvårdsverket att göra en översyn av föreskrifterna för bland annat Töfsingdalens nationalpark. Skälet är att undersöka om möjligheten att bedriva turistverksamhet i parken kan öka. Länsstyrelsens utredning om detta ska vara redovisat till Naturvårdsverket den 31 maj 2013. Läs mer.

Företagsmässan i april 2013

Den 26-27 april är det ännu en gång dags för Företagsmässa. Arbetet är i full gång med planeringen av mässan. Boka plats om ni inte redan gjort det. Varför ska man vara med på turistmässan? Träffa nya och gamla kunder, hitta nya samarbetspartners, få ut ditt budskap, öka försäljningen och lönsamheten, ha trevligt! Läs mer.
Folkminglet på Företagsmässan
Kopparleden – MC-turism
I april träffade vi Benny Tator på Attraktionsbyrån, som driver projektet att utveckla turismen längs Kopparleden, för en lägesrapport. Detta projekt skapar riksgränsöverskridande turistpaket längs Kopparleden (och en timma åt höger eller vänster om man tar av från leden), och leden sträcker sig mellan Falun och Röros i Norge. Läs mer.

Skogen som kapital
Den 27 maj klockan 18.00 är det dags för en fortsättning på W7s succé-träff med temat skogen som resurs. Plats blir Lokalen, Älvdalen.
Länsstyrelsen ordar kurs om hur man lägger anbud i offentliga upphandlingar
Den 27 maj kl. 13-17 kommer Länsstyrelsen att ha en kurs i hur man gör för att lägga anbud i offentliga upphandlingar i Mora, och den 22 maj kommer de även och presenterar kursen på företagsfrukosten i Älvdalen. Anmäl dig gärna till kursen före frukostmötet till eva.kaiser@lansstyrelsen.se. Läs mer.

W7 utser Månadens profil på Kullunchen
Den 17 maj kommer W7 att utse månadens profil i Älvdalen under Kullunchen på Hotell Älvdalen.
Stora tillväxtdagen – hållbar tillväxt
W7 var i Stockholm den 16 april på den stora tillväxtdagen, där fokus låg på hållbar tillväxt, både ur konsumentsynpunkt, från näringslivets perspektiv och ur den offentliga sektorns synvinkel.
Kvinnors företagande - en nyckel till hållbar tillväxt26 april var W7 återigen på ett seminarium i Stockholm som arrangerades av Tillväxtverket. Syftet med seminariet var även här hållbar tillväxt, men med fokus på att det är viktigt att kvinnor och män driver företag på samma villkor.

Företagsbesök i vår kommun
Företagsbesök i både norra och södra kommundelen kommer att ske under maj månad, och löpande under resten av året. Vill du att vi ska besöka dig och ditt företag? Kontakta Frida Torsein (frida.torsein@alvdalen.se, 0251-31 232) och Karin Ardefelt (karin.ardefelt@alvdalen.se, 0251-31 228).


//Karin Ardefelt och Frida Torsein