John Lundmark blir ny VD på Idre Fjäll







Under semestern har jag inte följt med i nyhetsflödet, eventuellt finns det fler än jag. Därför publicerar jag här lite kort information om Idre Fjälls nya VD John Lundmark. Vi passar samtidigt på att hälsa honom välkommen hit till Idre. John flyttar till Idre med sin familj nu under augusti.
 


I mitten av augusti tillträder John Lundmark som Vd för stiftelsen Idre Fjäll. John kommer närmast från Via Travel numera VIA Egencia där han varit Vd sedan 2007.
Jonas Bergqvist, ordförande för Stiftelsen Idre Fjäll, är mycket nöjd med den rekrytering som nu skett.
- De erfarenheter som John har med sig, ser vi att Idre fjäll kan dra stor nytta av i den utvecklingsfas som anläggningen befinner sig i, säger Jonas Bergqvist.
- John är en oerhört driven person med ett bra ledarskap och har en personlighet som passar Idre Fjälls kultur som handen i handsken. Vi sökte en VD som brinner för skidåkning och friluftsliv och det får vi i John, fortsätter han.
VIA Egencia har under Johns tid utvecklats från en mellanstor aktör till en av de ledande i branschen med ett omfattande partner- och franchise nätverk. Gruppens totala affärsreseomsättning i Sverige är cirka 4 miljarder. Under Johns tid har omsättningen mer än fyrfaldigats och vinsten har tiodubblats.  John Lundmark har lett svenska Via Egencia till positionen som en av de största affärsresebyråerna i Sverige – och i dagsläget den mest lönsamma.
John flyttar till Idre med sin familj under augusti.
- Jag är uppvuxen på en mindre ort och ser verkligen fram emot att vara en del av ett företag som har en betydande inverkan på ortens utveckling, säger John Lundmark.
- Jag ser en mycket stor potential i Idre Fjäll och vi har alla förutsättningar att ta ytterligare marknadsandelar med de fantastiska förutsättningar som Idre Fjäll besitter som familj- och träningsanläggning, avslutar Joh.


Idre Fjäll startade sin verksamhet 1968 och är en stiftelse bildad av Älvdalens kommun och Friluftsfrämjandet..
Idre Fjäll är en av Nordens största enskilda fjällanläggningar med 7 800 bäddar, 40 nedfarter och 27 liftar. Affärsidén bygger på att erbjuda genuina och prisvärda upplevelser året runt i äkta fjällmiljö. Den största målgruppen är familjer, följt av träningsgrupper inom idrott och företag.

//Karin Ardefelt