Flyttar till Åland - Tack alla

Idag gör jag min sista arbetsdag på näringslivskontoret. Vill då passa på att tacka er alla:
- som jag varit i kontakt med, som inspirerat mig, som jag jobbat med, samverkat med och som gett mig nyttiga erfarenheter och kunskap. Det har varit ett roligt och intensiv år för mig. Nu väntar nya utmaningar och flyttlasset går till Ålands skärgård.

Lis Karlsson, född och uppvuxen i Evertsberg


Varför säga upp sig från ett toppenjobb? 

Som ni alla vet så kommer vi inte undan besparingar i kommunen, och eftersom jag är sist in på näringslivskontoret och två är tjänstlediga tills nästa år, kändes det osäkert.
Så¨när jag blev erbjuden ett jobb på Åland, där även två av min barn bor, kändes det naturligt att tacka ja. Det är ett utvecklingsjobb på ett år och två månader.

Åland är inte främmande för mig, jag och min familj bodde där 2003 till 2014.
Jag har haft fantastiska arbetskollegor under det år som jag jobbat här. Är så tacksam. Är också så stolt över den otroliga sprudlande företagsutveckling som skett och sker i Älvdalens kommun.
Jag hoppas vi får tillfälle att samverka igen framöver.

Jag ger gärna tips om Åland

Ni får jättegärna kontakta mig ifall ni vill ha tips, kontakter, studiebesök, nätverk eller annat som rör Åland, då jag har ett stort nätverk där och kunskap om Åland.
Min privata e.post adress är: lis.karlsson61(snabela)gmail.com

När vi bodde på Åland tog vi med oss en del kultur till Åland. Min man byggde och sålde bland annat slogbodar till ålänningar. Kolbotten blev det ofta, på marknader och fester. Nedan har jag lagt in några bilder med text från förra perioden vi bodde på Åland.
Jag önskar er alla en fin höst, vinter och fortsättning. Vi ses och hörs igen!



Min kusin Anneli Norell från Evertsberg  kom til Åland och höll en kulningskurs för oss!



Här lär vi ålänningarna äta kolbotten.



Skärgårdsfärjan till vår ö


Båt och båtutflykter är lika vanligt i skärgården som snöskotrar och skidor här hemma. Här var vi på en utflykt till den finska ön Utö, med ca 40 invånare, museum och restaurang.


Oftast väger gäddorna över 5 kg.

                                                      
Vinterfiske i skärgården
Vi spelade teater i skärgården

Sjösättning av knipan

Vår ö i skärgården

Filminspelning på ön. Ett tyskt och ett finskt filmbolag spelade in en tysk dramafilm som vi blev involverade i. Bilden nedan lånade jag ut min älvdalsdräkt till en midsommarscen.



Här var vi på personalutflykt i skärgården.


// Lis Karlsson