Företagsstafetten nr 9: Mikael Smitz i Särna


Företagsstafetten nr 9: Sven Åke Gustafsson skickade oss vidare till Mikael Smitz i Särna, en entreprenör med många verksamheter och idéer.

Ägare: Mikael Smitz
Besöksadress: Särna Industriområde
Anställda: 8 anställda + 5 underleverantörer som arbetar på F-skatt.

Berätta om ditt företag, tjänster & produkter:
Jag har 6 lastbilar + 4 hjullastare, som går på bland annat vägunderhåll och snöröjning. Jag arbetar även med försäljning av försvarsmaterial, skogsbruk och äger några större fastigheter.

Hur kom det sig att ni startade det här företaget?
Företaget har funnits sedan 1986, som en bisyssla. Jag har tidigare arbetat med att sälja skogsmaskiner och som lärare på AMU-skog i Jämtland. Men när jag fick barn för 7 år sedan ville jag ha ett arbete där jag kunde vara hemma mer och arbeta efter hans tider. Därför växle jag upp företaget och nu arbetar jag för mig själv och inte åt andra.

Hur ser företaget ut om 5 år:
Jag har många idéer och tankar på utveckling, så det kommer bli lite ändringar. Jag har köpt upp fastigheten som tidigare inrymde husfabriken, den vill jag sälja alternativt hyra ut.

Vad har ni på gång just nu:
Just nu arbetar vi med snöröjning och har underhållet av den nya flygplatsen i Rörbäcksnäs. Jag har köpt en stenkross som körs igång nästa år.

Hur samarbetar ni med andra företag i Älvdalens Kommun:
Jag har ett bra samarbete med andra företag i Särna, Idre och Älvdalen. Jag är engagerad i Maserfrakt där jag sitter med i styrelsen.

Vad är det bästa med att vara företagare i Älvdalens Kommun?
Det är skönt att kunna bestämma själv och när man bor på ett litet ställe måste man hjälpas åt. Att hjälpas åt är något av min ledstjärna. Jag brukar säga att man kan göra vad som helst i Särna bara man har rätt produkt.

Mikael utanför den tidigare husfabriken i Särna.