Annorlunda arbetsuppgifter på näringslivskontoret i Särna


På näringslivskontoret får man nya arbetsuppgifter var dag. I dag har jag hjälpt Lucia Anna Tjern Landru att skicka och ta emot e-post för att resan tillbaka till Kalifornien ska fungera bra, Hon brukar sköta detta från biblioteket men eftersom det är stänkt i dag så hjälpte jag henne här inne på Särna kontoret.

Lucia har varit hemma i Särna på sin årliga visit, hon brukar vara hemma till festveckan som alltid är v:29. Lucia bor i dag i Kalifornien, hon lämnade Särna på den tiden då Särna var en egen kommun och det var full fart här. Hennes far drev ”Särna Elektriska Affär” som låg mitt i byn. 


Lucia berättar för mig lite kort att det mesta är sig likt här, och att det är skönt att komma hem där man har sina rötter. Den största förändringen som hon ser det är att det har vuxit igen i byn. Lucia är övertygad om att det påverkar negativt, det gör så att många åker förbi vår by, de får inte riktigt se hur fint det är här och det tycker Lucia är tråkigt. Hon berättar att hon ofta försöker att berätta hur fint vi har det här med älven, skogen och bergen.
I Kalifornien umgås Lucia mest med Svenska vänner, hon är aktiv i SWEA OC SWEA vilket självklart påverkat att hon har fått ett nätverk med många svenska bekanta. Swedish Women's Educational Association, Orange County vilket är en kulturbevarande organisation av svensktalande kvinnor och ett nätverk för svenskar i Orange County  Det är en underavdelning till SWEA International. http://www.chapters-swea.org/orangecounty/sweavame/index.htm .

Efter skolgången i Särna fortsatte Lucia att läsa i Linköping och sedan begav hon sig till Stockholm. Lucia säger själv.
– Då var jag redan halvägs till Amerika. och nyfikenheten var stor, så jag åkte över till Amerika som aupair. Jag blev kvar och i dag bor jag i Kalifornien.
Lucia Anna Tjern Landru

Det var roligt att träffa Lucia som också ser det fina i vår by. På återseende nästa sommar Lucia.

Karin Ardefelt