På besök vid Guonnas grotta...

Guonnas grotta vid foten av Dåråberg - jag bestämmer mig för att gära ett besök...
Guonna är älvdalsmål och är skogsfrun som enligt sägen bodde i grottan påväg upp mot Dåråberg tillsammans med hennes hund och två getter.
Grottan finns vid foten av en bergsbrant på Dåråberg och jag och Sture passade på att "hälsa på" idag när vi var på en tur till Dåråbergs Fäbodar.
Det är lite kusligt i skogen och jag får en känsla av att hon inte vill ha besök idag. Jag halkar, fastnar med ryggsäcken, Sture är lite orolig och ser sig omkring...
Kan det vara så att vi inte är välkomna?
Den lilla stigen ringlar sig fram i skogen till Guonnas grotta
Väl framme vid den lilla grottan sätter vi oss en stund. Vågar vi gå in?
Nej, jag bestämmer mig för att stanna på utsidan och inte utmana ödet. Min klaustrofobiska känsla uppmanar mig att stanna utanför grottan.
Jag funderar historien kring Guonna. Marit Norin, vår lärare på Älvdalens Utbildningscentrum, berättade ofta om olika sägner och bland annat óm Guonna och hur man fortfarande tror på skogsrå.
                                                  Guonnas grotta vid kanten av Dåråberg

När jag googlar på Guonna och skogsrå hittar jag även en sägen från Hykieberg där en klättringsled har fått namnet Guonna/Guenna:
"Leden har fått sitt namn efter sägen att Guenna (älvdalska för skogsrå) stod på toppen av berget och kärnade smör då hon plötsligt blev skrämd och råkade tippa omkull smörkärnan. All hennes grädde, fläter på älvdalska, rann nedför berget och förstenades. Man kan än idag tydligt se var flätern rann i form av en tydlig vit kvartslinje till höger om Flätrännan där leden Vit magi går."
http://www.sverigeforaren.se/index.php?title=Hykieberget/Fl%C3%A4tr%C3%A4nnan&diff=9827&oldid=4755
Jag hittar även en sight för geocaching där de har placerat en punkt i Guonnas grotta, läs mer på http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=de8301da-6746-41f9-8a89-9a4fbff692c3

Efter en stund vid grottan vänder vi tillbaks och tar den korta promenaden tillbaks till vägen.
Sture skyndar och drar - han vill inte stanna kvar vid Guonnas grotta...

//Karin Hellström