Utflykt till Dåråbergs Fäbodcafé

Idag har Sture och jag varit på en utflykt till Dåråberg, en fäbod som ligger cirka en mil sydväst om Karlsarvet. Jag kör den lilla slingriga grusvägen och det är en låång uppförsbacke innan vi når toppen - där stannar vi och ser ut över Älvdalen. En fantastisk utsikt!
På toppen ligger Dåråbergs Fäbodcafé som drivs av Anne-Christine Wenner sedan 18 (!) säsonger.
Dåråbergs Fäbodcafé - en oas för besökarna!

Anne-Christine Wenner som driver Dåråbergs Fäbodcafé
Hur har säsongen varit, frågar jag?
- Tja, säger Anne-Christine, om man ska se till hur vädret varit är jag nöjd. Trots att det regnat mycket har jag haft ungefär lika många gäster som i fjol.
Hur länge håller du öppet?
- Det är sista dagen imorgon, fortsätter Anne-Christine, då serverar jag souvattn till alla gäster som kommer hit. Skriv inte det, tillägger Anne-Christine, då kanske inte soppan räcker..!

Bor du här uppe, frågar jag vidare?
- Nej, jag måste ju ha med mig färska råvaror varje dag, säger Anne-Christine, nu när jag stänger flyttar jag hit. Då behöver jag inte handla varje dag - då blir det lite lugn och ro.
Jag bakar och gör allting själv som jag serverar på caféet, fortsätter Anne-Christine, det blir mycket jobb men det är mycket uppskattat! Jag fösöker gynna alla omkring här och kompletterar med lokalproducerade varor från Älvdalen.

18 säsonger, frågar jag, det är mycket!
- Jag är uppväxt här uppe på Dåråberg, har bott här sedan barnsben, berättar Anne-Christine vidare. Här är lugnt och skönt - ett paradis.
Vi tackar så mycket och Sture och jag tar en tur till utsiktsplatsen mot norr.
Jag sätter mig på en av bänkarna och andas djupt - en härlig känsla av lugn råder här uppe; frisk luft, lugn och ro och underbar utsikt över bergen - vad kan man mer begära!
Ta en tur upp till Dåråbergs Fäbodcafé idag eller imorgon, söndag.
Då är det sista chansen (för i år) att få njuta av Anne-Christines delikatesser på cafét!  Hon har öppet mellan 12-18 (jag tror nog att soppan kommer att räcka - om inte kommer det att finnas mycket annat gott att njuta av!).

//Karin Hellström