Kommer mark- och miljödomstolen att ge Sälen-Trysil Idre Airport tillstånd till att anlägga och driva en civil flygplats?

Vi väntar med spänning!  Kommer Mark och miljödomstolen att ge Sälen-Trysil Airport AB tillstånd till att anlägga och driva en civil flygplats?

Domen kommer att meddelas 2013-02-11


Lite tankar som som kommer i mitt huvud är:

  • Vad kommer det att bli för regionala effekter av en flygplats.
  • Vad kommer detta ha för effekter på våra små och stora företag.
  • Är vi mogna för att ta emot gäster från när och fjärran.
  • Behöver vi tillförskaffa oss några kunskaper för att vara som man kallar det "exportmogna".
  • Vi står inför många möjligheter där det bara är fantasin som sätter gränser, och jag hoppas att vi tar dessa chanser.
  • Ser företagen detta som en möjlighet för framtiden.


Här ser ni angett i tid hur lång transfer det kan tänkas bli från den tilltänkta flygplatsen till de olika stora destinationerna i regionen.


En tanke som stannar sig kvar i mitt huvud är:

Är vi redo att tillfredsställa morgondagens gäster, jag säker att det krävs mer samarbete i hela denna så kallade "stor region" SITE (Sälen Idre Trysil och Engedal), det gäller alla från den lilla entreprenören som erbjuder en guidad tur för en dag till den stora skidanläggningen. Vi måste se en helhet med ett stort utbud så att vi kan tillfredsställa alla gästers önskemål.

Jag är mycket spänd på vad som kommer att ske, är inte du det?



Karin Ardefelt


Om du vill fördjupa dig mer i ämnet så kan klicka på länken nedan:
http://www.sitedestination.com/sv/domstolsforhandlingar-salen-trysil-airport