Folkmusikkonsert i Särna Kyrka.

Till helgen går den årliga låtkursen i Särna av stapeln. Som avslutning på kursen håller man en folkmusikkonsert i Särna Kyrka på Söndag 27 jan kl:14:30- ca 15:30. I samband med konserten kommer årets "Mollepris" att delas ut tanken med Mollepriset är att det ska bidrar till kännedom om folkmusiken i Särna/Idre/Engerdal.
 
 


 

Jag bytte i dag ett par ord med Bertil Jansson från Särna Spelmän och han berättade för mig att kurserna har hållits av Särna spelmän i 27 år, men nu den sista tiden har Sara Moll tagit över ansvaret.
 
 
Jag som novis i ämnet frågar Bertil Janssom ett par frågor, det enda jag vet i ämnet det är att bygden har en lång tradition av folkmusik.
 
-Är det någon efterfrågan på dessa kurser?
 
-Ja det är det verkligen, alla som vill gå kurserna kan inte få plats. Det finns 35 platser. Bertil tillägger att kursen var fullsatt efter 45 minuter. 
 
-Vilket intresse, jätteroligt. Hur ska man kunna säkerställa att dessa låtar även finns i framtiden frågar jag Bertil.
 
-Jag har själv tecknat ner 160 låtar från området (Särna, Idre, Engerdal och Trysil). Dessutom så sprider vi exempelvis kunskapen vidare med dessa kurser.
 
-Vem är det som kommer på dessa kurser undrar jag.
 
-Det är spelmän med olika traditioner, från hela Sverige men även från utlandet. Det brukar så klart vara en hel del norrmän., men vi har till och med haft besökare från Amerika. Bertil tillägger att det har under åren varit ca: 1000 personer som gått dessa kurser.
 
Här ser ni Bertil Jansson med en av sina yngsta elever, Amborg Blaauboer. I år har Bertil 8 elever så intresse finns


Karin Ardefelt