Våga drömma! Imorgon är det dags!

Imorgon är det dags - Våga drömma! Våga vilja! Våga stanna! - fredagsmys av hög kvalitet på Hotell Älvdalen.
64 personer har anmält sig till aktiviteterna på dagen och på kvällen blir det drygt 100 personer som kommer på after work, modevisning och tapas.
Tyvärr har vi varit tvungna att sätta stopp på antalet personer under dagen på grund av platsbrist med det finns en väntelista som man kan sätta upp sig på om man vill chansa.
Jättekul att så många är intresserade av att komma!!
Vad kommer att hända?
Programmet under dagen kommer att se ut såhär:
12.00 Lunch
13.00 Anna Lundh - "Jag kan flyga, jag är inte rädd"
14.15 Förebilder - Marie från Sportkullan, Johanna från Backlunds Skor, Malin & Lotta från Fjällposten och Haydie från Fjällbua berättar om hur de upplever livet som företagare och entreprenörer.
15.15 Work shop - hur vill vi att Älvdalens kommun ska se ut i framtiden? Vad får oss att stanna här och driva företag i kommunen?
16.00 Presentationer. Stefan Linde, kommunchef tar emot resultatet för att föra vidare till politiker i Älvdalens kommun.
17.00 After work och styling
19.00 Tapas och modevisning.
Resevation för förändringar.

Idag på eftermiddagen ringde en journalist från Radio Dalarna och frågade om jag hade lust att svara på några frågor i en telefonintervju imorgon bitti 06.50.
Jag tackade givetvis ja och nu sitter jag här med förberedelserna - vad kommer hon att fråga...?
För att vara väl förberedd har jag tagit fram statistik på kvinnligt nyföretagande från 2010/2011/2012.
(vi startade upp Våga drömma-träffarna 2010 och hade totalt fyra träffar under 2010 och 2011)

Resultatet enligt www.webselect.se :
2010 var det 14 % av de nystartade företagen i Älvdalens kommun som startades upp av kvinnor.
2011 var det 22% av de nystartade företagen i Älvdalens kommun som startades upp av kvinnor.
2012 var det 37% av de nystartade företagen i Älvdalens kommun som startades upp av kvinnor.

Det ser ju positivt ut, eller hur?!
Givetvis kan vi inte ta åt oss hela äran av att det kvinnliga nyföretagandet ökat under de senaste åren men jag tror att ett ökat samarbete och att man stöttar varandra ger positiva effekter som "smittar av sig" på andra som kanske vågar ta steget och förverkliga sin dröm.
Det är viktigt att visa upp förebilder - vågar hon så vågar jag också!

Jag ser fram emot morgondagen - det ska bli jättekul att träffa alla tjejer igen!!
Programmet hittar du här: http://www.alvdalen.se/upload/N%C3%A4ringslivskontoret/Inbjudan_V%C3%A5gadr%C3%B6mma3.pdf

//Karin Hellström

ps. Du glömmer väl inte att sätta på radion imorgon bitti? Håll tummarna att det går bra :-) ds.