Paketeringspraktik på SITE Destination

Nu har Anna Karlsson, som går på Scandinavian College of Travel and Tourism i Orsa,  precis avslutat sin praktik på SITE Destination. Vi bad Anna berätta om sina 9 veckors praktik och två veckors arbete.

Jag har haft nio veckors praktik och två veckors arbete, totalt elva veckor med detta paketeringsuppdrag.

Från början var det inga ordentliga riktlinjer, det verkade inte vara någon som visste vad detta skulle leda till. Jag skulle träffa företag och paketera över gränsen, löd uppdraget. Jag träffade olika företagare som visat intresse att delta i paket och gjorde en inventering av hur utbudet i området ser ut.

Tanken var att jag sen skulle paketera men insåg snabbt att paketeringen var enkel – att genomföra marknadsföring, prissättning och paketen var svårare. Hur får man småföretagare att samarbeta? Det blev den stora frågan. 

Anna Karlsson
Jag utformade en mall med grundförutsättningar för att ingå i paket, som destinationssällskapen nu har och förutsättningar för aktörerna att diskutera innan de ingår samarbeten. Jag har tillsammans med Nathalie Jakoby på Visit Idre gjort ett avtal att skriva när aktörerna paketerar gemensamt, för att undvika missförstånd och osämja. Parallellt har jag gjort några paket, 12 stycken förslag som jag skickat till de berörda aktörerna. 

Eftersom ingen visste exakt vad detta skulle leda till har det ”blivit som det blivit”. Arbetet har utvecklats och har kommit att handla mer om hur man samarbetar än om att paketera – ingen idé att göra paket om ingen genomför dem.

Det har varit många viljor att tillgodose: totalt 19 företag (+2 på slutet), två destinationssällskap, två näringslivskontor och min handledare Anna Matsson. Självklart har arbetet inte levt upp till allas förväntningar då alla haft olika förväntningar. Det är nog också det jag upplevt som jobbigast och svårast, att försöka tillmötes gå så många som möjligt.

Samtidigt har jag fått en liten inblick i alla dessa aktörers arbeten – otroligt lärorikt! Jag känner att jag har blivit tilldelad ansvar, att jag tagit det och nu när det är slut känns det som att vi har kommit en bit på vägen. Det som oroar mig är om mitt arbete kommer komma till nytta senare. Förhoppningsvis har detta väckt några nya tankar och idéer hos några av aktörerna så att de själva tar kontakt med varandra och utvecklar de paket jag presenterat. Och jag hoppas att destinationssällskapen anser mallarna användbara och använder sig av dem. Och att aktörer och destinationssällskap samarbetar.

Jag har skickat en kontaktlista över aktörerna till alla berörda parter, ett mail med en rapport av arbetet till aktörerna. Mallarna med grundförutsättningar, mall till avtal och idéer till en enkät har jag skickat till destinationssällskapen.

Det är meningen att destinationssällskapen skall hjälpa till med paketeringen och marknadsföringen medan näringslivskontoren hjälper till med kompetensförsörjning (erbjuder kurser och rådgivning).

Ett paket har ”kommit igång” och jag hade ett paketeringsmöte med golfklubbarna i SITE-regionen; Sälen, Trysil och Idre. Det blir ett golfpaket där man spelar golf på alla tre banor, planen är att det skall kunna genomföras redan denna sommar.

Jag kommer nu att jobba några veckor i Stockholm (återgår till mitt gamla jobb som servitris), sen har jag två veckors semester innan andra och sista året i skolan börjar. Jag har fått klart att jag skall göra min andra praktik (i höst) på Rocky Adventure, ett svenskt vandringsföretag på Gran Canaria. Det kommer antagligen bli väldigt olikt denna praktik, mycket utomhus och många vandringar i bergen. Och kundkontakt.

Samtidigt ska jag fundera på var jag skall söka jobb efter skolan och planera min tredje praktik (våren 2014) så att den hjälper mig på rätt väg till jobb. Jag flyttar till Leksand i höst så antagligen blir det till att söka jobb i Siljansbygden. Men vi får se, det är ännu långt dit.

Jag är mycket tacksam över denna praktik, jag har lärt mig massor och många nya tankar har väckts. Om ni behöver någon hjälp i framtiden eller om ni har några frågor om det här arbetet så får ni gärna höra av er!

Om ni vill få kontakt med Anna så kan vi på Näringslivskontoret förmdela kontakten. Tack Anna för ditt fina arbete och all tid du lagt ner! Vi hoppas att vi får se mer av dig.


Läs mer:
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2013/04/intensiv-vecka-for-anna-som-ska-hjalpa.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2013/05/foretagsbesok-pa-lovasgardens.html
http://naringslivalvdalen.blogspot.se/2013/05/paketering-over-gransen-inne-i-steg-tva.html


//Frida Torsein